افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از پیشنهاد این صندوق برای افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های صادره برای صنایع کوچک از سه به پنج میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «محمدحسین مقیسه» با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه این صندوق در روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ شهریورماه)، افزود: در چند سال اخیر و با افزایش نرخ تورم و نرخ ارز، هزینه‌های تولید در واحدهای مختلف صنعتی افزایش یافته است، بنابراین نیاز به تامین مالی برای جامعه هدف این صندوق یعنی صنایع کوچک بیشتر شده است.

وی اظهار داشت: در گذشته و بر اساس مصوبه مجمع در سال ۱۳۹۴ سقف ضمانت‌نامه‌هایی که از سوی این صندوق می‌توانست صادر شود، سه میلیارد تومان برای هر واحد صنعتی بود که این عدد تا سال ۹۷ و حتی بخشی از سال ۹۸ عددی قابل توجه محسوب می‌شد، اما امروز و با توجه به افزایش نرخ تورم و ارز، این رقم دیگر برای رفع مشکلات مالی واحدهای صنعتی کافی نیست.

مقیسه گفت: بر این اساس، یکی از پیشنهادات صندوق به مجمع، افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های صادره به پنج میلیارد تومان برای ضمانت‌نامه‌های اعتباری و هفت میلیارد تومان برای ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری یا قراردادی است.

وی بیان‌داشت: درخواست دیگر این صندوق از مجمع، موضوع افزایش درصد پوشش تسهیلات اعطایی است که این مهم به اصلاح اساسنامه صندوق در دولت نیاز دارد.

این مقام مسوول ادامه‌داد: اکنون صندوق می‌تواند تا ۷۰ درصد اصل و سود را برای شرکت‌های واقع شده در مناطق برخوردار و تا ۸۵ درصد اصل و سود را در مناطق محروم پوشش دهد، اما پیشنهاد شد تا به‌منظور تسهیل فرآیند مالی و ارائه ضمانت‌نامه‌های  باکیفیت‌تر، این پوشش به ۱۰۰ درصد برسد؛ به این ترتیب مشتریان می‌توانند کل اصل و سود تسهیلات را تا سقف پنج میلیارد تومان با یک ضمانت‌نامه کارگشایی کنند و نیازی به ارائه وثیقه دیگری به بانک وجود نداشته باشد.

تامین مالی از بازار سرمایه

وی به تامین مالی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اکنون عمده تامین مالی کشور مبتنی بر سیستم بانکی است که مشکلاتی نیز به دنبال داشته است، اما با توجه به ظرفیت بالایی که برای تامین مالی از بازار سرمایه وجود دارد، می‌توان بخشی از واحدها را به سمت این بازار سوق داد.

مقیسه بیان‌داشت: در یک سال و نیم گذشته معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ابزارهای نوین تامین مالی متمرکز شده و اقدامات ارزشمندی با همکاری بورس و فرابورس انجام شده است.

وی ادامه‌داد: اکنون پروژه‌ای که به سرانجام رسیده و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد، «تامین مالی جمعی برای واحدهای صنعتی» است که در همین راستا، با ارائه پیشنهادی به مجمع صندوق در تلاشیم تا ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز بازار سرمایه را صادر کرده و زمینه تامین مالی از این بازار برای صنایع کوچک را تسهیل کنیم.

پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق از محل سود سالیانه

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک درخصوص افزایش سرمایه صندوق نیز اظهار داشت: افزایش سرمایه صندوق در سال ۹۴ به میزان ۷۵ میلیارد تومان و در سال ۹۸ به مقدار ۱۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی اتفاق افتاد و با توجه به سرمایه اولیه، سرمایه پرداخت شده فعلی صندوق حدود ۲۲۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به مجمع عمومی پیشنهاد داده است تا اجازه دهند از محل سود سالیانه صندوق افزایش سرمایه داشته باشیم، بدیهی است در صورت تصویب این پیشنهاد می‌توانیم برای سال جاری رقمی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان به سرمایه صندوق بیافزاییم.

مقیسه یادآور شد: این صندوق با یک دفتر مرکزی در تهران با حدود ۶۰ نفر پرسنل، فعالیت می‌کند و نمایندگی‌های  صندوق در استان‌ها نیز در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی هر استان است. به‌روز رسانی و ساماندهی امور مربوط به نمایندگی وکارگزاری‌های صندوق که از سوی هیات مدیره به مجمع پیشنهاد شده است می‌تواند به گسترش فعالیت‌های صندوق در استان‌ها کمک کند.

وی بیان‌داشت: سال گذشته از محل فعالیت‌های  عملیاتی صندوق سودی معادل ۷۴۳ میلیارد ریال حاصل شده است.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات‌محور

این مقام مسوول با بیان اینکه اولویت این صندوق در صدور ضمانت‌نامه، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های با تولیدات صادرات‌محور است، خاطرنشان‌کرد: در این زمینه طی تفاهمی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و مذاکره با یکی از بانک‌ها، به دنبال تامین مالی برای واحدهای دانش‌بنیان و ارائه ضمانت‌نامه به آنها هستیم.

وی افزود: تفاهم نامه صندوق با بانک توسعه صادرات زمینه ساز صدور انواع ضمانت‌نامه های مورد نیاز تولید کنندگانی است که تمام یا بخشی از کالاهای  تولیدی آنها صادر می‌شود.

عملکرد ۶ ماهه صندوق

مقیسه در ادامه با اشاره به عملکرد این صندوق از ابتدای امسال، گفت: از آغاز سال جاری تا بیستم شهریورماه، تعداد ۴۲ فقره ضمانت‌نامه از سوی این صندوق برای کمک به تامین مالی واحدهای صنعتی صادر شد.

وی بیان‌داشت: همچنین ۴۴ میلیارد ریال خسارت از سوی این صندوق بابت عدم بازپرداخت به موقع بدهی‌ها از سوی واحدهای صنعتی به اعتباردهندگان، پرداخت شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ادامه‌داد: در این مدت طی تفاهماتی که با واحدهای صنعتی بدهکار به عمل آمده است، ۱۰۲ میلیارد ریال از مطالبات صندوق وصول شده است.

مجمع عمومی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رییس، رییس سازمان برنامه و بودجه، و وزرای امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

این صندوق در حوزه صدور و تمدید ضمانت‌نامه در ارتباط با دو راهبرد «جهش تولید» و اتمام طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، از ابتدای سال ۹۶ تا پایان تیرماه امسال در مجموع ۸۳۹ فقره ضمانتنامه تمدید یا صادر کرده است.

مجموع مبلغ ضمانت‌نامه‌های صادره و تمدیدی از ابتدای سال ۹۶ تا پایان تیرماه گذشته ۶ هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال بوده است.

طرح‌های دانش‌بنیان دارای مجوز، واحدهای صادراتی دارای سوابق صادراتی در سه سال گذشته، طرح های ایجادی با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد، تامین سرمایه در گردش برای افزایش ظرفیت تولید واحدها، طرح های توسعه که با ظرفیت کامل در حال حاضر فعالیت می‌کنند و طرح های اشتغال‌زا (طرح‌هایی که نسبت سرمایه‌گذاری به اشتغال پایین داشته باشند)، اولویت‌های صدور ضمانت‌نامه محسوب می‌شوند.

کد خبر 46367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =