انحصار تولید سبب کاهش کیفیت و کمیت می‌شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه انحصار تولید در هر محصولی سبب کاهش کیفیت و کمیت خواهد شد، گفت: غفلت از صادرات و تولید فقط برای بازار داخلی، در مدت کوتاهی صنعت را ضعیف و بازار داخلی را اشباع می‌کند.

قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، گسترش صادرات غیرنفتی، ارزآوری و درآمدزایی از مسیر صادرات را یکی از ملزومات امروز اقتصاد هر کشور دانست و افزود: به‌رغم تمام اهمیت و نقشی که صادرات در توسعه اقتصادی کشور دارد، باید اذعان کرد که کارنامه کشور به جز در صادرات نفت و فرآورده‌های آن، اصلاً قابل قبول نیست.

وی با تأکید بر لزوم رفع نیازهای بازار داخلی، افزود: قطعاً اولین و مهمترین هدف واحدهای تولیدی و صنعتی هر کشوری باید رفع نیازهای داخلی آن جامعه باشد و این امر باید به عنوان یک اولویت در دستور کار تولیدکنندگان قرار بگیرد، اما نباید در ادامه مسیر صادرات را نادیده گرفت.

خلیل‌نژاد قویدل ادامه داد: با توجه به اینکه ایران خود به عنوان بازاری بزرگ و گسترده برای محصولات متنوع مطرح است و می‌توان با پوشش نیازهای آن، ضمن بی‌نیازی کشور از واردات در حوزه‌هایی که توانمندی آن در کشور وجود دارد، درآمدزایی بالایی ایجاد کرد اما علیرغم این مهم، نباید از صادرات غافل شد.

وی اضافه کرد: غفلت از صادرات و تولید فقط برای بازار داخلی و انحصار تولید در هر محصولی بتدریج صنعت مربوطه را فرسوده و ناکارآمد خواهد کرد.

عضو اتاق بازرگانی تبریز افزود: با تولید محصولات و کالاهای صادرات‌محور و عرضه آنها به بازارهای جهانی، می‌توان در قالب رقابت با دیگر محصولات مشابه از سراسر جهان، ایرادات و مشکلات تولیدات داخلی را شناسایی و با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا، رفع کرد.

این کارشناس ادامه داد: به عبارت دیگر می‌توان گفت که صادرات گامی بلند به سوی استانداردسازی بین‌المللی محصولات و تولیدات داخلی است که این عامل هم قدرت رقابت‌پذیری را در بازارهای جهانی افزایش می‌دهد و هم نیازهای بازار داخلی را با کیفیت بهتری پوشش خواهد داد.

به گفته وی توجه به افزایش کیفیت محصولات و رقابت‌پذیر کردن کالاها مهم‌ترین اصل برای استقبال از کالای تولیدی است. پس از آن هم بازاریابی و بازار شناسی برای صادرات کالا لازمه توسعه صادرات است اما در این بین موضوعی که نباید از آن غفلت کرد اعمال سیاست‌های تشویقی از صادرکنندگان است.

خلیل‌نژاد قویدل در پایان تاکید کرد: براساس تجربیات موجود در ایران و دیگر کشورهای دنیا، مشخص شده که مشوق‌های صادراتی در رونق تولید، اشتغال‌زایی و در نهایت درآمدزایی تأثیری زیادی داشته بنابراین لازم است دولت سیزدهم و مسئولان مربوطه با رویکرد توسعه صادرات، تسهیلاتی کارآمد را برای فعالان اقتصادی در نظر گیرند که از این طریق فرد صادرکننده برای صادرات بیشتر و باکیفیت‌تر انگیزه‌ای قوی‌تر بدست آورد.

کد خبر 46213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =