اقتصاد کشورها باید عاری از نگاه حاکمیتی دولت باشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه معتقد است: نگاه حاکمیتی دولت ها طی سال‌های گذشته در جمیع جهات سبب اتخاذ تصمیمات یکطرفه و بدون نظرخوانی از بخش خصوصی بوده لذا دولت سیزدهم باید در تدوین و تنظیم قوانین و مقررات فعالیت های تجاری از نظرات کارشناسان خبره این بخش بهره گیری و اختیار عمل را به آنها واگذار کند.

کاظم مرتاض روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، برخی از چالش‌ها و مشکلات بخش‌های اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های بانکی بر علیه اقتصاد ایران را برشمرد و افزود: بی‌شک کشور درگیر جنگ سنگین اقتصادی است؛ به همین دلیل دولتمردان باید تصمیمات و رویکردهای اقتصادی‌ را با احتیاط و دانش بیشتر و با بهره گیری از تجارب بخش‌خصوصی، اتخاذ و اعمال کنند.

وی با بیان اینکه در این جنگ هرگونه تصمیم اشتباهی، تبعات سنگینی را برای کشور به همراه دارد، بر لزوم مشورت با فعالان بخش‌خصوصی تأکید کرد و افزود: متأسفانه دولت‌ها در این سال‌ها کمترین توجه را در بهره گیری از نظرات و دیدگاههای تاجران، بازرگانان و البته تولیدکنندگان داشته اند به طوری که در کمتر موضوعی آنها را طرف شور و مشورت قرار داده‌اند و همین نگرش یکی از دلایل اصلی در اتخاذ سیاست‌های غیرواقعی و غیرکارشناسی در بخش‌های اقتصادی است که امروز شاهد افت صادرات در کشور هستیم.

مرتاض ادامه داد: دولت‌ها به دلیل نگاه حاکمیتی که در جمیع جهات داشتند، بدون نظرخواهی طرف مقابل، در تصمیمات یکطرفه عمل کرده و هیچ حقی برای بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها قائل نبودند. در این بین برخی از افراد که خود را به عنوان بازرگان و نمایندۀ تجار معرفی می‌کنند و در اتاق‌های بازرگانی نیز حضور دارند، از این تریبون تنها برای مطالبۀ درخواست‌های صنفی خود استفاده می‌کنند و به دنبال منافع شخصی خود هستند. در چنین روندی اصنافی که به لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر هستند به طور قطع مورد ظلم قرار می‌گیرند.

این تولیدکننده با تأکید بر ضرورت پیروی هم بخش‌ها از قانون، اظهار داشت: دولت نباید حاکمیت مطلق داشته باشد و اعضا اتاق بازرگانی نیز نباید با بیان هیجانی به دنبال مطالبات شخصی و صنفی باشند؛ بلکه همه باید براساس مر قانون به وظیفۀ خود عمل کنند تا ضمن رعایت حقوق همۀ اصناف، تصمیمات منطقی برای اقتصاد و صادرات گرفته شود.

مرتاض با اشاره به اینکه انجام اصلاحات در اقتصاد نیاز دارد تا نقش بخش خصوصی در تولید و بازار کلیدی باشد، تصریح کرد: دولت باید از مداخلات و ورود به فعالیت‌های اقتصادی خودداری ورزد و بر وظایف حاکمیتی خود که برقراری نظم، امنیت و اجرای قانون است، تمرکز کند.

وی در پایان تاکید کرد: نکته بسیار مشکل‌ساز در اقتصادهایی مانند ایران این است در بستری که مداخله دولت را شاهد هستیم، بخش خصوصی واقعی که باید به سمت تولید و صادرات حرکت کند، رونق پیدا نمی‌کند و دولت‌ها هم خیلی علاقه ندارند که این بخش را  تقویت کنند، بنابراین از دولت جدید انتظار می‌رود که در این راستا گام‌های مثبتی بردارد.

کد خبر 46049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =