تثبیت جایگاه کشور در تجارت بین‌الملل سبب توسعه‌یافتگی اقتصادی می شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از صادرات بعنوان نوک پیکان توسعه بخش های تولید و اقتصاد کشورها یاد کرد و گفت: تثبیت جایگاه در تجارت بین‌الملل و توسعه مبادلات بازرگانی با دیگر کشورهای دنیا، سبب توسعه‌یافتگی و شکوفایی اقتصادی کشور خواهد شد.

سیدرضی حاجی آقامیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز نقش صادرات و افزایش عرضه کالاهای تولید ایران در بازارهای جهان را در توسعه فرهنگی و امنیتی کشور نیز زیاد دانست و افزود: بهبود معیشت مردم در سایه توسعه اقتصادی پایدار شکل می‌گیرد و توسعه اقتصادی هم در گروی توسعه صادرات است البته توسعه صادرات نیز در صورت پشتیبانی واقعی از صادرکنندگان تحقق می یابد.

وی خواستار افزایش نقش‌ دستگاههای اجرایی مربوطه در حوزه صادرات و همراهی بخش خصوصی با هدف افزایش حجم صادرات غیرنفتی کشور شد و اظهار داشت: کشورهای پیشرفته مثل آلمان با تأکید بر افزایش صادرات و انطباق سیاست‌های مالی و اقتصادی خود بر محور صادرات نه تنها توانسته‌اند جایگاه خود را در تجارت بین‌المللی تثبیت کنند بلکه بسترهای توسعه یافتگی اقتصادی کشورشان را نیز فراهم کرده اند.

حاجی آقامیری با اشاره به لزوم شناخت دقیق پتانسیل های موجود و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف کشور در حوزه صادرات، گفت: امروزه منطقه‌ای مانند دوبی، بدون اینکه به منبع تولید داخلی متصل باشد، توانسته با ایفای نقش به عنوان ایستگاه صادراتی، در تجارت بین‌المللی جایگاه خود را تثبیت کند.

وی افزود: این منطقه، کالا و محصولات دیگر کشورها را به عنوان یک ایستگاه واسط حتی از کشورهای خاور دور دریافت و سپس به بازارهای مقصد ارسال می‌کند و تنها از این راه به درآمدهای بالا و رشد مثبت اقتصادی مطلوب دست یافته که اتفاقاً ایران نیز بعد از برقراری تحریم ها و بر هم خوردن برخی از روابط سیاسی ما با دیگر کشورها، یکی از بازارهای مورد هدف دوبی بوده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اهمیت صادرات در روند توسعه یافتگی تعداد زیادی کشورها، تصریح کرد: کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، اتریش و یا در خاور دور، ژاپن، کره جنوبی و در دهه اخیر چین، با تأکید بر توسعه صادرات و انطباق سیاست‌های مالی و اقتصادی خود بر محور صادرات، توانسته‌اند جایگاه خود را در تجارت بین‌المللی تثبیت کرده و به شکوفایی اقتصادی برسند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقش صادرات در اشتغالزایی و رونق تولید، یادآور شد: اقتصادی که به پتانسیل و منابع موجود کشور خود برای تولید وابسته است، علاوه بر ایجاد رونق در صادرات به طور قطع می تواند بستر افزایش تولید و در نهایت افزایش فرصت های شغلی را فراهم کرده و مشکلاتی نظیر بیکاری که نتیجۀ فقدان تولید در کشور است را از بین ببرد.

حاجی آقامیری در پایان با اشاره به اینکه باید فضا را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان باز کرده و از همه ظرفیت‌ها بهره گیری کنیم، تاکید کرد: در ایران، راه‌های ترانزیتی قابل‌توجهی وجود دارد که مغفول مانده و می‌توان با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، روند توسعه صادراتی کشور را تسریع کرد.

کد خبر 45916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =