تقویت قدرت سیاسی کشور نقش زیادی در توسعه اقتصادی خواهد داشت

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام معتقد است: از آنجا که کشورهای توسعه‌یافته به خوبی می‌دانند اقتصاد به اندازه سیاست نقش زیادی در ارتقا قدرت بین‌المللی آنها دارد؛ سفارتخانه‌های این کشورها در کنار فعالیت‌های ذاتی و سیاسی، بخش زیادی از امور خود را بر گسترش مراودات در حوزه‌های اقتصادی متمرکز می کنند.

عدنان کرمی‌نسب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بخشی از نقش‌آفرینی سفارتخانه‌ها را در توسعه صادرات و رشد اقتصادی کشورهایشان برشمرد و افزود: حجم زیادی از دستاوردهای صادراتی کشورهای توسعه‌یافته در بخش بازاریابی و بازاراسازی و معرفی توانمندی های تولیدی و صادرات مرهون اقدامات سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و رایزن‌های اقتصادی آن کشورها است.

وی اظهار داشت: از آنجا که تقویت مناسبات بین المللی اقدامی بسیار مهم در تحقق رشد اقتصادی کشور است از دولت سیزدهم می خواهم که در کنار تقویت جایگاه سیاسی کشور در دنیا و منطقه، برای تقویت مبادلات اقتصادی کشور نیز تلاش کند.

کرمی‌نسب با بیان اینکه هیچ کشوری بدون اقتصاد خوب، قادر به تقویت قدرت سیاسی خود نخواهد بود، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر دستگاههای اجرایی در عمل اهمیت زیادی برای بخش اقتصاد قائل نیستند به همین دلیل شاهد تصمیمات غیرکارشناسانه متعددی در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: مسئولان باید با اطلاعات و مطالعات میدانی، دانش خود را از فضای واقعی بازار و اقتصاد افزایش دهند و تصمیمات و سیاست‌ها را بر مبنای واقعیت‌های بازار و در مشورت با تولیدکننده و صادرکننده واقعی اتخاذ کنند.

این تولیدکننده اظهار کرد: همه مشکلات اقتصادی کشور واضح و شفاف است و بارها و بارها کارشناسان و تولیدکنندگان آنها را لیست کرده‌اند، اما متأسفانه تا به امروز اراده‌ای برای رفع آنها وجود نداشته و یا اولویتی برای مسئولان نداشته است.

کرمی‌نسب بر لزوم اصلاح و بازنگری در ساختارهای اقتصادی تاکید کرد و گفت: فشار تمام تصمیمات اشتباه و نادرست دستگاههای اجرایی حوزه تولید و صادرات در مرحله اول بر بخش صادرات و گام بعد بر واحدهای دولتی و در نهایت روی شانه مردم است که این امر نیز در نهایت سبب تشدید نارضایتی عمومی و صادرکنندگان شده است.

وی افزود: دولت سیزدهم باید با اتخاذ تدابیر درست و در اولویت قرار دادن توسعه صادرات و حمایت هرچه بیشتر از تشکل های صادراتی که نقش بی بدیلی در توسعه و جهش صادراتی دارند، زمینه‌های لازم را برای رشد و شکوفایی صادرات و در نهایت توسعه اقتصاد ایران فراهم کند تا فعالان اقتصادی و تلاشگران عرصه تولید بتوانند محصولات و خدمات خود را به بازارهای هدف صادر کنند.

کرمی‌نسب در پایان تاکید کرد: باید مقررات و سیاست‌هایی برای توسعه بخش صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی تدوین و عملیاتی شود که بتواند منجر به بازدهی بیشتر این بخش شود.

کد خبر 45821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =