افزایش کیفیت صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، لازمه تحقق توسعه صاردات

عضو اتاق بازرگانی، صنایع،، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه برای موفقیت در بازارهای صادراتی نباید تنها به کیفیت محصولات تولیدی توجه کرد، گفت: افزایش کیفیت صنایع تبدیلی و به روز سازی خطوط بسته بندی محصولات تولیدی نیز نقش موثری در معرفی و عرضه کالای ایرانی در بازار هدف صادراتی خواهد داشت.

عبدالله شماخته روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اقتضائات بازار تجارت، حمایت دستگاههای اجرایی با هدف توسعه صنایع تبدیلی و بروز رسانی صنایع بسته‌بندی کشور را ضروری دانست و افزود: ترکیه در حالی در بازارهای منطقه مانند عراق به موفقیت رسید که کیفیت بسیاری از محصولات آن از نمونه‌های مشابه ایرانی پایین‌تر است اما به دلیل بسته‌بندی مناسب و حرفه‌ای، بازار بهتری را ایجاد کرد که محصولات لبنی، سبزیجات و حتی میوه‌جات، از نمونه‌های بارز این موضوع است.

وی افزود: در ایران به دلیل عدم‌حمایت دولت از تولیدکننده و اعمال سیاست‌های سختگیرانه نظام بانکی به عنوان گلوگاه تولید، کشاورز نمی‌تواند کارگاه بسته‌بندی و تبدیلی را در کنار مزرعه خود ایجاد کند؛ در نتیجه محصول با کیفیت را با قیمتی بسیار کمتر از آنچه باید باشد، به دلال می‌فروشد.

شماخته با اشاره به اینکه در این روند، سود اصلی به جیب دلال می‌رود و نه تولیدکننده، بیان کرد: از طرف دیگر قدرت رقابت در بازار خارجی نیز از بین می‌رود و دلیل عمدۀ این نابسامانی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد به خصوص صادرات، اعمال سیاست‌های غلط دستگاههای اجرایی مربوطه بوده است.

وی ادامه داد: امروزه تاجر ایرانی با وجود مشکلات و چالش‌های متعدد، در کشورهای دیگر بازارسازی و بازاریابی می‌کند و برای محصول مدنظر حتی سفارش هم می‌گیرد؛ اما در روند آماده‌سازی و یا تولید سفارش و صدالبته اخذ مجوزهای متنوع از نهادها و سازمان‌های متعدد، بخشنامه‌ای با این مضمون صادر می‌شود که دولت صادرات فلان محصول را ممنوع کرده است. با این بخشنامه‌های غیراصولی و یک‌شبه، صادرکننده با چه انگیزه و رغبتی باید در بازار فعالیت کند؟

شماخته با بیان اینکه سیاست‌گذاری نادرست از طرف بانک مرکزی و ابلاغ بخشنامه‌های لحظه‌ای از مهم‌ترین عوامل بروز مشکلات صادراتی در کشور شده است، گفت: نداشتن برنامه‌ریزی مناسب برای کنترل بازار و تصمیمات لحظه‌ای آسیب‌های جدی به صادرات زده که این امر در نهایت به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود.

شماخته با بیان اینکه این تصمیمات لحظه‌ای باعث از دست دادن بازارهای بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور شده است، اظهار داشت: ایران در یکی از بهترین موقعیت‌های ژئوپلیتیکی جهان قرار گرفته و طبیعی است که سهم اقتصادی این منطقه باید تناسبی با اعداد و ارقام اعلامی داشته باشد، اما بنا به دلایل گوناگون سهم واقعی ایران از صادرات به کشورهای همسایه براساس ظرفیت‌ها، جمعیت و... محقق نشده است.

وی در پایان با اشاره به کسری بودجه در دولت، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده در فضای اقتصادی، حجم خیلی زیاد اوراق بهادار در دست مردم است که باید در خصوص فعال کردن این منابع برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

کد خبر 45788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =