عدم شفافیت در آمار از دلایل اتخاذ تصمیمات نادرست در بخش های تولید و صادرات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، عدم‌شفافیت در آمار بخش های تولید و صادرات، به روز نبودن اطلاعات و دانش مسئولان دستگاههای اجرایی از شرایط اقتصادی کشور را از عمده دلایل اخذ تصمیمات نادرست در حوزه های یادشده عنوان کرد.

کاظم مرتاض روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر ضرورت به‌ روزرسانی دانش و اطلاعات مدیران دستگاههای اجرایی بلحاظ نقش آن در اتخاذ تصمیمات درست و بازنگری در قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری تاکید کرد و افزود: متأسفانه این نارسایی ها سبب شده که معضلات متعددی در بخش های مختلف اقتصادی بخصوص حوزه صادرات کشور بروز کند.

وی با بیان آنکه کمبود اطلاعات مسئولان دستگاههای مربوطه از شرایط اقتصادی روز کشور تاکنون چالش های مختلفی را برای کشور ایجاد کرده است، اضافه کرد: تعدد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ارزی مختلف موجب کاهش انگیزه برخی از صادرکنندگان مطرح و شناسنامه‌دار شده به طوری که در این شرایط، صادرکنندگان خرد و حتی صادرکننده نماها بیشتر وارد میدان‌ و جایگزین صادرکنندگان بزرگ و معتبر کشور در بازارهای هدف شده اند.

مرتاض با اشاره به لزوم پرهیز از موازی‌کاری، افزود: پتانسیل‌ و امکانات متنوعی در کشور وجود دارد که با اتکا به آنها هم می توان بخش زیادی از نیازهای داخلی را تامین کرد و هم نگاهی به بازارهای بین‌المللی بخصوص در همسایگی کشور داشت.

وی اظهار داشت: با این حال اما هم‌راستایی و هم‌افزایی لازم در بین مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط وجود ندارد و همین عامل سبب بروز اختلالات بزرگی در زنجیره اقتصادی کشور شده تا جایی‌ که مسئله مرغ و تخم‌مرغ را به یک بحران تبدیل کرده است.

مرتاض ادامه داد: این قبیل موازی‌کاری‌ها و پیچیدگی‌ها در اقتصاد بویژه در بخش صادرات، نه‌تنها کشور را از درآمدهای ارزی محروم و ضربه‌های بزرگی به تولید و اشتغال وارد می‌کند؛ بلکه به تدریج زیرساخت‌های موجود در صنعت و واحدهای تولیدی را هم از بین می‌برد.

عضو اتاق بازرگاین ارومیه با اشاره به مشکلات و چالش‌های بازاریابی و بازارسازی برای محصولات ایرانی، خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع، ایجاد یک بازار و تثبیت فعالیت تجاری در آن نیاز به صرف سال‌ها تلاش و پشتکار تولیدکننده و صادرکننده دارد اما همین بازار که بعد از چند سال به دست آمده، با یک تصمیم غلط، یک شبه از دست می‌رود و تمام زحمات و اقدامات انجام شده بی‌نتیجه می‌ماند.

مرتاض تصریح کرد: موضوع صادرات اقلام و خدمات تولید شده ایرانی و یافتن بازارهای جدید به سایر کشورها؛ یکی از مهم‌ترین گزاره‌هایی است که تحقق آن به‌طور موازی سبب رونق تولید و بهبود وضعیت معیشتی ایرانیان خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: درست است که تحریم‌ها شرایط را برای فعالیت صادرکنندگان تا اندازه‌ای با مشکل مواجه کرده، اما می‌توان با برنامه‌ریزی با هدف بهبود کیفیت و تولید محصولات صادرات محور در کشور به حضور در بازارهای صادراتی بخش خصوصی ادامه داد. در شرایط امروز حفظ بازارهای صادراتی به ویژه در کشورهای همسایه و منطقه دارای اهمیت بالایی است که با برنامه‌ریزی باید به دنبال عملی شدن آن باشیم.

کد خبر 45787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =