بخش کشاورزی باید بر افزایش تولید محصولات صادرات محور متمرکز شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام، تولید محصولات صادرات‌ محور را یکی از نیازهای امروز اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: بنابراین سیاست دولت در بخش کشاورزی در مرحله اول باید تلاش جهت تولید محصولات استراتژیک و در گام بعد تولید دیگر مایحتاج کشور بر مبنای پتانسیل های طبیعی، جغرافیا و ظرفیت‌های سرزمینی باشد.

اکبر ابراهیم‌نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، سهم بخش کشاورزی را در تولید ناخالص ملی یادآور شد و اظهار داشت: با تولید محصولات صادرات‌محور علاوه بر امکان تامین بخش زیادی از محصولات استراتژیک مورد نیاز، می توان بستر تحقق توسعه اقتصادی و اهداف تعیین‌شده در بخش اقتصادی را فراهم کند.

وی بر ضرورت بهره گیری از تجارب موفق کشورهای جهان در تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: تولیدات کشاورزی باید متناسب با نیاز بازارهای داخل و هدف باشد؛ پس برای تحقق این امر باید اول توان و ظرفیت‌های داخلی را براساس مختصات، مقتضیات موجود و آمایش سرزمین بررسی و سپس بر مبنای آن برای تولید محصولات برنامه ریزی کرد.

ابراهیم‌نژاد با اشاره به چالش‌ها و مشکلات متعدد موجود در مسیر تولید محصولات زراعی و باغی و در مجموع بخش کشاورزی، تصریح کرد: در شرایطی که کشور با مشکل کم‌آبی و در واقع بحران آب مواجه است، تولید محصولاتی مانند هندوانه و بعد عرضه آن با قیمت غیرواقعی ریال، هیچ توجیهی ندارد آن هم در شرایطی که می‌توان به راحتی و با استفاده از ظرفیت دیگر کشورها در این بخش این میوه را وارد و نیاز کشور را رفع کرد.

این تولیدکننده ادامه داد: سال‌های گذشته به حدی قیمت هندوانه غیرمنطقی بود که عملاً حمل‌ونقل آن هیچ صرفه اقتصادی نداشت؛ یعنی هزینه حمل‌ونقل این محصول از خودش بیشتر بود و این امر  یعنی عدم‌مدیریت و فقدان نگاه کارشناسانه در مسیر تولید.

ابراهیم‌نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه نگاه مسئولان دولتی به بخش کشاورزی بیشتر تامین بخشی از کالاهای استراتژیک و دیگر تولیدات مورد نیاز بخش کشاورزی است اما با برنامه ریزی دقیق و بهره گیری از تجارب دیگر کشورهای و نظرات متخصصان و کارشناسان این بخش می توان ضمن عملی سازی بخشی از اهداف مورد نظر، با صدور بخش دیگری از تولیدات کشاورزی درآمد ارزی بالایی نیز برای کشور ایجاد کرد و شرایط اقتصادی را بهبود بخشید.

وی بیان کرد: بلحاظ وجود پتانسیل های بالا در بخش کشاورزی می توان در کنار صادرات محصولات باغی و زراعی، صدور فرآورده های غذایی را مورد توجه قرار داد و سهم این بخش را در توسعه صادرات غیرنفتی ارتقا داد، لذا از آنجا که نارسایی ها و چالش های متعددی پیش روی صادرکنندگان این بخش قرار دارد، انتظار می رود دولت سیزدهم با تسهیل قوانین و مقررات، راهکارهای لازم را برای تحقق سهم این بخش در اقتصاد کشور تدوین کند زیرا رابطه معناداری بین افزایش صادرات غیرنفتی و رشد تولید وجود دارد.

ابراهیم‌نژاد در پایان تاکید کرد: اتخاذ تصمیمات خلق الساعه صادراتی در اتاق های دربسته نه تنها منجر به از دست دادن بازارهای هدف بلکه باعث حضور سایر رقبا در بازار صادرکنندگان ایرانی خواهد شد، این در حالی است که سهم این بخش نیز بتدریج از کسب درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کاهش خواهد یافت.

کد خبر 45318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =