دولت انحصارگرا در اقتصاد، نمی‌تواند رشد اقتصادی را تحقق بخشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه معتقد است: چون دولت های ایران، پتانسیل ها، منابع و معادن را به صورت خام می‌فروشند و درآمد حاصل از آن را صرف امور روزمره می‌کنند به طور قطع چنین روندی سبب تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور نخواهد شد.

قاسم کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با انتقاد از رویکرد دولت در اداره امور فعالیت های اقتصادی، اظهار داشت: دولت به معنای عام به دو شکل با مسائل اقتصادی مواجه می‌شود، یا نگاه انحصاری دارد و یا مبنای فعالیت‌های اقتصادی را بر عملکرد بخش‌خصوصی متمرکز کرده است.

وی با اشاره به برخی از رویکردهای اقتصادی دولت‌ها در ایران، افزود: در ایران نگاه اول حاکم است یعنی دولت منابع خام ناشی از استخراج معادن نفت، طلا، مس، آلومینیوم و دیگر مواد معدنی را به صورت خام می‌فروشد و درآمد حاصل از آن را یا صرف امور جاری و روزمره و یا با استفاده از درآمد حاصله منابع مالی لازم برای پرداخت یارانه‌های گندم و یا معیشتی را تامین می‌کند.

کریمی ادامه داد: در چنین اقتصادی هیچ رشدی تحقق نخواهد یافت چون اساساً دولت انحصارطلب در امور اقتصادی، درگیر رفع مسائل روزمره و جاری می شود.

وی با بیان اینکه نظام بانکی بیشتر حافظ منافع دولت است تا بخش خصوصی، اضافه کرد: شبکه بانکی نه تنها کمکی به افزایش نقش بخش خصوصی نمی کند بلکه با ایجاد قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری در مسیر فعالیت آنها مانع و دست اندازهای متعدد نیز ایجاد می کند.

کریمی گفت: متاسفانه شبکه بانکی در تدوین قوانین و مقررات همیشه جانب دستگاههای اجرایی را می گیرد و کمترین منفعت و عایدی را برای بخش‌خصوصی مدنظر قرار می‌دهد و در تنظیم عمده قراردادها و مقررات تأمین منافع دولت را مورد توجه قرار می دهد و این یعنی هیچ تضمینی برای کسب منافع تولیدکننده، صادرکننده و بازرگان در این قراردادها وجود ندارد و نظام بانکی خود را در قبال سرمایه‌های آنها مسئول نمی‌داند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ضرورت نقش‌ مهم اقتصادانان در روابط بین‌المللی کشورها، تصریح کرد: این در حالی است که هیات‌های ایرانی در حالی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند که کمترین سهم دراین هیات‌ها به بخش‌خصوصی و اقتصاددانان اختصاص دارد. در چنین شرایطی طبیعی است که نتوانیم بازارهای موجود را به درستی بشناسیم و سهم خود را در بازار کشورهای همسایه ودیگر  کشورها که با آنها همگرایی سیاسی داریم، افزایش دهیم.

کریمی همچنین حمایت از تولید را نیازمند ایجاد فرهنگ تولید صادراتی دانست و گفت: مهمترین کارکرد پشتیبانی، تولید برای صادرات و تفکیک تولید صادراتی از تولید برای مصرف داخلی است.

وی در پایان اعلام کرد: افزایش کیفیت تولید به عنوان شاخصی اثرگذار برای بهبود نام و نشان کالاهای ایرانی در داخل و خارج از کشور، مسئولیتی خطیر است که باید با برنامه ریزی لازم، امکانات مورد نیاز برای تحقق این امر را فراهم کرد.

کد خبر 45288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =