دولت ها با شناخت پتانسیل های موجود میان صادرات و واردات خود تعادل ایجاد کنند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام معتقد است: هیچ کشوری نباید صادرکننده و یا واردکننده صرف باشد بلکه دولت‌ها باید با شناخت دقیق منابع و پتانسیل های سرزمینی خود و همچنین آگاهی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های بومی و منطقه‌ای، تلاش کنند میان صادرات و وارادت توازن منطقی ایجاد کنند.

فرج امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، حمایت از تجار و بازرگانان را لازمه توسعه‌یافتگی اقتصادی دانست و گفت: امروزه حمایت از صادرات و تجارت بین‌المللی به حدی رسیده که برخی از کشورها حتی امکانات ارتش خود را برای توسعه بخش های مختلف از جمله ایجاد زیرساخت ها و زیربناها بکار می‌گیرند.

وی با اشاره به برخی از مزیت‌های رقابتی کشور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، افزود: اینکه انتظار داشته باشیم ایران در همه محصولات صادرکننده باشد، اشتباه است چون ظرفیت‌های هر کشوری محدود و منحصربفرد است اما نباید فراموش کرد که ایران در بسیاری از کالاها و محصولات مزیت رقابتی دارد.

امیدی ادامه داد: احصاء پتانسیل و ظرفیت‌های داخلی در تولید صادرات محور و برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده روی محصولاتی که ارزش‌افزوده بالایی دارند و البته تمرکز حمایت‌ها و مشوق‌های صادراتی در این حوزه‌ها، می‌تواند صادرات کشور را متحول کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در حالیکه کارخانجات زیادی با نگاه صادراتی ایجاد شده‌اند و سرمایه‌گذاران تلاش دارند تولیدات صادرات‌محور داشته باشند، دولت باید با اعمال مقررات تسهیلگر و صدور بخشنامهای متمرکز، شرایط را برای فعالیت آنها مهیا کند.

وی بیان کرد: طی سال‌های گذشته با اعمال سیاست‌های ارزی که از سوی بانک مرکزی و برخی از دیگر نهادهای اجرایی در دستور کار قرار گرفت، مشکلات زیادی را سر راه صادرکنندگان قرار داد و دستورالعمل‌های ارزی کار را به جایی رساند که میزان به صرفه بودن کالای ایرانی در بازارهای بین المللی و توان ایستادن صادرکننده ایرانی در برابر فشارها محدود شد که در نهایت این موضوع به ضرر تولیدات کشور تمام می‌شود. البته در کنار ارز باید سایر سوءمدیریت‌ها، بخش‌نامه‌های متعدد و بعضا متناقض را نیز در کنار این موارد قرار داد.

امیدی با اشاره به اینکه واردات را نمی‌توان از صادرات جدا دانست، خاطرنشان کرد: واردات و صادرات دو روی یک سکه و لازم و ملزوم یکدیگرند. هیچ کشوری نباید صادرکننده و یا واردکننده صرف باشد بلکه دولت‌ها باید با ایجاد توازن منطقی بین صادرات و واردات، زمینه تسریع حرکت چرخ تولید را فراهم آورند و بخش بیشتری از نیازهای داخلی را تامین کرده و صادرات را توسعه دهند.

کد خبر 45055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =