سیاست های اقتصادی باید بر مبنای پتانسیل های موجود کشور تنظیم شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان ظرفیت نامتناهی در همه زمینه‌ها ندارد، گفت: هر کشوری برای افزایش حجم صادرات و حضور در بازارهای جهانی باید سیاست های اقتصادی خود را براساس پتانسیل ها و مزیت‌های بومی تنظیم کند.

حسین وثوقی ایرانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه در ابتدای همه کتاب‌های اقتصادی بر توجه به نظریه‌های مزیت مثبت و مزیت نسبی ریکاردو تاکید شده است، افزود: جدا از توجه به بهره گیری از تمام پتانسیل ها و مزایای موجود در هر کشور، عمده دولت ها برای کاهش هزینه های تمام شده بخش تولید، با تدوین سیاست های مطلوب اقتصادی و تدوین برنامه های مناسب بخشی از نیاز خود را محل واردات دیگر کشورها تامین می  کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه در اقتصاد جهان فرش یعنی ایران و ایران یعنی فرش، خودرو یعنی آلمان و آلمان یعنی خودرو، الکترونیک یعنی ژآپن و ژاپن یعنی الکترونیک؛ یعنی هر کشور مزیت‌های خاص خود را دارد که باید روی آن سرمایه‌گذاری و تمرکز کند اما برخی از مسئولان ایرانی توهم دارند که ما در همه زمینه‌ها ظرفیت‌های منحصربفردی داریم.

وثوقی ایرانی ادامه داد: ایران مهد هنر است و امروزه اقتصاد هنر یک ظرفیت بکر و ویژه در همه جهان محسوب می‌شود اما ما چقدر در اقتصاد هنر جهان نقش داریم؟ چقدر برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟ چقدر در این موضوع فکر و اندیشه شده است؟ تقریباً هیچ.

وی بیان کرد: درک اشتباه از داشته‌های سرزمینی و مزیت‌های بومی سبب می‌شود کشوری مثل ایران که بخش زیادی از آن را خشکی فراگرفته و با بحران آب مواجه است و بخش‌های زیاد دیگری از آن را نیز ارتفاعات و کوهستان پوشش داده‌اند، اصرار به کشت گندم دارد؛ در حالیکه کشت گندم در چنین کشوری یعنی از بین رفتن آب‌های زیرزمینی و جاری و تشدید بحران آب.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: آیا نمی‌توان در حوزه‌هایی مثل هنر که ظرفیت آن در کشور وجود دارد، درآمدزایی و ارزآوری کرد و سپس با درآمد آن گندم وارد کرد و دیگر نیازهای کشور را پوشش داد تا حداقل کشور در آینده با بحران فزاینده آب مواجه نشود؟

کد خبر 44963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =