کشاورزی می‌تواند به تنهایی همه هزینه‌های کشور را تأمین کند 

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت‌های منحصربفرد ایران در بخش کشاورزی، گفت: با وجودی که بخش‌های مختلف اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی از محرک های اصلی اقتصاد کشور هستند، با نگاه ویژه به بخش کشاورزی می توان محرک بالاتری برای رشد اقتصادی ایجاد کرد.

مجتبی جلالوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به ظرفیت‌ و پتانسیل های متنوع کشور در تمام بخش‌های اقتصادی به خصوص بخش کشاورزی، افزود: هلند در شرایطی بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی در دنیاست که وسعتی برابر با استان خوزستان دارد، پس ما نیز می توانیم با اتخاذ تدابیر مناسب و تکمیل و تجهیز زیرساخت ها و زیربناهای اراضی کشاورزی، سهم این بخش را در اقتصاد کشور بیش از پیش بالا ببریم.

وی افزود: در حالی که هلند اکنون بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است، ایران با اقیلم متنوع و همچنین بهره‌مندی از موهبت‌های سرزمینی آنقدر ظرفیت دارد که تنها با رونق کشاورزی در دو استان می‌تواند خود را به عنوان برند محصولات کشاورزی در جهان معرفی و تمام هزینه‌های کشورداری را از همین مسیر تأمین کند؛ با این حال نگاه به کشاورزی، هرگز نگاه دقیقی نبوده و نیست.

جلالوندی اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های متمادی تصمیمات غیرمنطقی در بخش کشاورزی گرفته شده که در عمل از تولیدکننده و صادرکننده هیچ حمایتی نمی‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در بحث حمل‌ونقل بخصوص در مواردی که نیاز به خودروهای یخچال‌دار است، هزینه به قدری گزاف و بالاست که عملاً صادرکننده منفعتی نمی‌برد. علاوه بر آن، در حمل‌ونقل هوایی که اغلب صادرات کشاورزی از این مسیر انجام می‌شود نیز هیچ‌گونه حمایتی از صادرکننده صورت نمی‌گیرد و این در شرایطی است که ترکیه‌ علاوه بر پرداخت یارانه های تولید، سوخت و انرژی، از خودروهای نظامی برای حمل‌ونقل محصولاتش استفاده می‌کند و در حمل‌ونقل هوایی نیز این بخش از حمایت‌ مالی برخوردار است که در همه این موارد عملاً قدرت رقابت تاجر ایرانی را با دیگر کشورها از بین برده است.

این تولیدکننده با اشاره به ارزش اقتصادی بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته دولت گندم را به قیمت ۲۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری و مابقی را از محل واردات گندم ۹۰۰۰ تومانی جبران کرد. این اعداد یعنی بخش کشاورزی به میزان مابه التفاوت خرید داخلی و واردات به دولت یارانه داده و از دولت حمایت کرده است.  

جلالوندی افزود: ظرفیت تولید و صادرات کالاهای کشاورزی در کشور بسیار زیاد است اما موانعی مانند بی‌ثباتی در قوانین و مقررات صادراتی و همچنین کمبود در زیرساخت‌ها، مانع از دستیابی به جهش صادرات در این بخش شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ زیادی در تولید محصولات کشاورزی داریم، اما از تمام این ظرفیت‌ها برای افزایش تولید و همچنین صادرات این محصولات استفاده نکرده‌ایم، گفت: ما در بخش کشاورزی در انتظار جهش صادراتی بودیم و هستیم اما به‌خاطر موانع، این امر تا به امروز محقق نشده است.

کد خبر 44927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =