اضافه شدن سالیانه بیش از ۲هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور در ۸ سال گذشته

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مجموع ۲۰ هزار و ۱۷ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به بهره‌برداری رسیده است، یعنی به‌طور متوسط سالیانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، تلاش برای افزایش ظرفیت برق کشور متناسب با نیازهای روز افزون یکی از برنامه‌هایی بود که در اولویت کاری دولت تدبیر و امید قرار گرفت.

به این ترتیب در دولت یازدهم هفت‌هزار و ۹۲۶ مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲ هزار و ۹۱ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد و مقایسه عملکرد دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم بیش از ۵۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در دولت تدبیر و امید در مجموع ۸۶ واحد نیروگاه حرارتی بزرگ با بیش از هفت میلیارد یورو سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده است.

در حالی که عملیات اجرایی چهار هزار و ۵۷۵ مگاوات نیروگاه حرارتی در دوره دولت دهم آغاز و در دولت یازدهم به اتمام رسیده است، در دولت دوازدهم علاوه بر طرح‌های به بهره‌برداری رسیده، کار ساخت ۴۳ نیروگاه حرارتی بزرگ دیگر به ظرفیت ۱۶ هزار و ۳۰۹ مگاوات شروع شده و در حال ساخت است (حدود۳.۶ برابر) که در دولت سیزدهم وارد مدار خواهند شد.

در دولت دوازدهم اقدام‌های لازم برای تامین مالی ۱۷ هزار و ۹۲۵ مگاوات طرح جدید نیروگاهی انجام گرفت که به دلیل مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی و تأمین نشدن منابع مالی خارجی متوقف شدند. این طرح‌ها شامل سه‌هزار و ۴۳۰ مگاوات طرح‌های فاینانس مالی خارجی است که قراردادهای تجاری آن‌ها امضاء و همه مجوزهای داخلی اخذ شده است. 

همچنین هشت‌هزار و ۴۹۵ مگاوات طرح‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارای قرارداد خرید تضمینی امضاء شده که باقی مانده است و نیز  ۶ هزار مگاوات طرح‌های نیروگاهی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارای تفاهم‌نامه مبادله شده است.

بدین ترتیب در مجموع اقدام‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه افزایش تولید برق را می‌توان به ۲۰ هزار و ۱۷ مگاوات بهره‌برداری شده، ۱۶ هزار و ۳۰۹ مگاوات در حال احداث و ۱۷ هزار و ۹۲۵ مگاوات طرح‌های متوقف شده به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه (در مجموع ۵۴ هزار و ۲۵۱مگاوات نیروگاه و طرح نیروگاهی) خلاصه کرد.

کد خبر 44895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =