پایانه جاسک در آینده تجارت انرژی ایران نقش کلیدی دارد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: پایانه نفتی جاسک در بعد بین‌المللی نقش کلیدی در آینده تجارت انرژی کشور ایفا خواهد کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد مشکین‌فام روز پنج‌شنبه در آیین بهره‌برداری از نخستین مرحله انتقال نفت خام گوره به جاسک با پر اهمیت خواندن این طرح راهبردی در جاسک اظهارداشت: پایانه صادراتی نفت خام جاسک آخرین حلقه از راهبردی‌ترین طرح ملی وزارت نفت در دولت دوازدهم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح که از سال ۹۸ آغاز شده است، به رغم تمامی محدودیت‌ها و تحریم‌های استکبارجهانی برای به صفررساندن درآمدهای نفتی ایران با سرمایه‌ ۳۰۰میلیون دلار با ایجاد فضایی برای محک‌زدن توانمندی‌ها درفرآیند رقابتی و ظرفیت‌های داخلی صنعتگران ایرانی در فرآیندی رقابتی به دو شرکت ایرانی واگذار شد و امروز مرحله نخست آن به بار نشست.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در هشتاد وسومین برنامه بهره‌برداری از طرحهای بزرگ ملی در جاسک هرمزگان تصریح کرد: طرح پایانه نفتی جاسک، با هدف صادرات میانگین روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین با خطوط لوله زیردریایی و سه سامانه گوی شناور(SPM) در فاصله حدود شش کیلومتری از سواحل دریای عمان تعریف شده است.

به گفته مشکین‌فام، در مرحله نخست این طرح، یک مجموعه سامانه اندازه‌گیری و خطوط انتقال خشکی و دریا، یک سامانه گوی شناور و متعلقات زیردریایی و تأسیسات روسطحی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در مرحله پایانی این طرح تکمیل نیز هر سه ردیف انتقال، اندازه‌گیری و بارگیری نفت خام و ساختمان‌ها، بناهای جدید صنعتی و اسکله پشتیبانی برای پایان امسال، هدف‌گذاری شده است که افزون بر متنوع‌سازی جغرافیای انتقال انرژی و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، با جذب سرمایه و ایجاد اشتغال زمینه‌ساز ساخت پالایشگاه مکران و صنایع پایین‌دست خواهد بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: در یکسال گذشته ۲ شرکت داخلی مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی به عنوان پیمانکاران اصلی با همراهی ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ در این طرح ملی فعالیت دارند.

مشکین‌فام گفت: در زمان اجرای این طرح برای بکارگیری نیروهای بومی به طور مستقیم برای یک‌هزار و ۲۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای ۳۰۰نفر اشتغال پایدار ایجاد شده است.

وی با اشاره به نقش کلیدی پایانه نفتی جاسک در آینده تجارت ایران خاطرنشان کرد: این پایانه نفتی می‌تواند با متنوع‌سازی مبادی صادراتی مسیری جدید، ایمن و با مزیت‌های اقتصادی بالا از منظر کاهش مسافت، زمان تقاضا تا عرضه، هزینه‌های حمل و نقل و بیمه برای مشتریان نفت ایران در خارج از نیروگاه خلیج‌فارس را فراهم سازد.

در آیین آغاز به‌کار نخستین عملیات بارگیری نفت از دریای عمان که به صورت ویدئوکنفرانس با دستور رییس جمهوری در جاسک آغاز شد، استاندار هرمزگان، نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان محلی جاسک حضور داشتند.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود که در این مرحله ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز است و سرانجام به صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت می‌رسد.

مبدا این خط لوله منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می‌شود.

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله‌سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.

در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید خواهد شد و سپس لوله‌سازان داخلی این ورق‌ها را تبدیل به لوله می‌کنند.

این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران است.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

کد خبر 44892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =