سرانه تعداد کارت بانکی کشور ٣.٣ کارت به ازای هر نفر است

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه حدود ٢٦٨ میلیون کارت بانکی بدهی (برداشت) و اعتباری در کشور وجود دارد، سرانه تعداد کارت بانکی کشور را حدود ٣.٣ کارت به ازای هر نفر اعلام کرد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از بانک مرکزی، «داوود محمدبیگی» افزود: کارت‌های بدهی و اعتباری جزو کارت‌های بانکی اشخاص محسوب می‌شوند اما کارت‌های هدیه و پیش پرداخت که قابلیت شارژ نداشته و قابل انتقال به غیر است، نباید در سرانه کارت محاسبه شوند؛ بر این اساس، سرانه تعداد کارت بانکی در کشور حدود ٣.٣ کارت به ازای هر نفر است.

این مقام مسوول بانک مرکزی یادآور شد: در کشوری که همه افراد جامعه دارای حساب بانکی هستند و نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در مدت هفت سال، از ٧.٦ به ٢.٣ کاهش یافته و مردم همه فعالیت‌های مالی خود را با استفاده از ابزارهای الکترونیک انجام می دهند سرانه ٣.٣ کارت بانکی به ازای هر نفر، سرانه بالایی است.

محمدبیگی با اشاره به اینکه بیش از ٣٢ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در کشور وجود دارد که مشتریان می توانند از خدمات متنوع آنها استفاده کنند، گفت: اگر هر مشتری به طور متوسط در دو یا سه بانک حساب داشته باشد، طبیعی است که نیازمند دو یا سه کارت بانکی باشد.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: از منظر پایداری سرویس نیز همانطور که هر فروشگاه به دو یا سه دستگاه کارت خوان مجهز است تا در صورت عدم سرویس دهی یکی از آنها کسب و کار با مشکل مواجه نشود، مشتری نیز حداقل به دو کارت بانکی نیاز دارد.

محمدبیگی تجمیع کارت های بانکی را معادل کاهش رقابت و تنوع ارائه خدمات به مشتریان دانست و تاکید کرد: تجمیع کارت های بانکی به معنی حذف آنها و وابستگی مشتری صرفا به یک نهاد یا یک بانک و مبتنی بر استانداردهای پرداخت نیست بلکه در دنیا بانک ها با ایجاد امکانات و محصولات متنوع، مشتریان را به استفاده از محصولات خود ترغیب می کنند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی افزود: از منظر سهولت کاربری و استفاده حداکثری از ظرفیت تلفن های هوشمند نیز بانک مرکزی پروژه کهربا را از اواخر سال قبل با همکاری بانک ها و شرکت های پرداخت آغاز کرده است و بر اساس آن، مشتری می تواند بدون نیاز به کارت فیزیکی و صرفا با ذخیره اطلاعات کارت در فضای امن تلفن همراه خود، از خدمات کارت های مختلف ذخیره شده در تلفن، بهره مند شود.

محمد بیگی در خصوص مبارزه با پولشویی و نظارت بر تراکنش های بانکی نیز گفت: با توجه به اینکه همه کارت های بانکی مشتریان در شبکه پرداخت با شماره ملی آنها مرتبط و قابل شناسایی است، امکان ایجاد کنترل و محدودیت برای همه کارت های بانکی هر شخص به راحتی امکان پذیر است.

وی افزود: به عنوان نمونه، محدودیت ١٠٠ میلیون تومانی خرید روزانه برای هر شخص با استفاده از همه کارت های وی، صرفنظر از تعداد کارت در شبکه پرداخت است که اکنون اجرا می شود.

این روزها کیف اغلب ایرانی‌ها پر از کارت‌های بانکی است. کارت‌هایی که اغلب آنها خالی از پول است و هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود، اما صرفا به دلایلی نظیر بسته‌نشدن حساب یا داشتن موجودی اندک همچنان فعال است. طبق آخرین آمار اعلام شده حدود ٢٦٨ میلیون کارت بانکی بدهی (برداشت) و اعتباری در کشور وجود دارد که توسط بانک‌ها صادر شده و در دست مردم است.

با یک حساب سرانگشتی و کنار گذاشتن افرادی که به دلیل نرسیدن به سن قانونی حساب بانکی ندارند، هر ایرانی به‌طور میانگین حداقل ۳ کارت بانکی دارد که اغلب این کارت‌ها بی‌استفاده است یا اینکه صرفا فقط برای یک کار خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا افراد زیادی برای دریافت حقوق یک کارت، برای واریز اقساط تسهیلات یک کارت یا برای واریز یارانه یک کارت دارند و حتی ممکن است کارت‌هایی هم داشته باشند که حتی یک‌بار در ‌سال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

کد خبر 44878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =