دولت سیزدهم باید افزایش صادرات را با تمرکز روی مزیت‌های بومی عملی سازد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: دولت با سرمایه‌گذاری روی مزیت‌های بومی جدا از تقویت بخش تولید و افزایش فرصت های شغلی می تواند در مجموع مناسبات و مراودات اقتصادی خود را با کشورهای همسایه رونق دهد.

سجاد شیرخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بر ضرورت افزایش حضور و نقش‌آفرینی در بازار کشورهای همسایه تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از پتانسیل های خوب بخش صادرات، تمرکز بر بهره گیری از مزیت‌های بومی است که برای تحقق این بخش باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا امکان تحقق اهداف تعیین شده، فراهم گردد.

وی با اشاره به ویژگی برخی از استان‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در نقاط مرزی کشور و ظرفیت‌ بالا در صادرات و داشتن پتانسیل منحصر به فرد در برخی از حوزه‌های اقتصادی، افزود: یکی دیگر از ظرفیت‌های ویژه استان‌ها و مناطق مرزی، قدرت دور زدن تحریم‌ها توسط آنهاست.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، به دلیل نزدیکی این مناطق به بازار کشورهای همسایه می‌توان در قالب تفاهم‌نامه‌های داخلی و یا قراردادهای دو جانبه، محدودیت‌های بانکی و تحریم‌های بین‌المللی را اصطلاحاً دور زد و روابط پایدار تجاری میان دو طرف ایجاد کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایلام دو نرخی شدن ارز را یکی دیگر از موانع بزرگ در صادرات و منشاء بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: ارز دو نرخی آسیب زیادی به بدنه اقتصادی کشور به معنای عام و صادرات به معنای خاص وارد کرد که یکی از آنها ایجاد رانت و فساد بود.

وی اضافه کرد: نوسان قیمت‌ها و کاهش ارزش‌ پول ملی در مقابل ارز، از دیگر معایب ارز دو نرخی بود که همین عامل نقش مهمی در بی‌ثباتی قیمت‌ تمام‌شده محصولات ایرانی و در نتیجه بی‌اعتمادی خریداران خارجی به تجار ایرانی و در نهایت از دست رفتن بخش بزرگی از بازار منطقه داشت.

شیرخانی تاکید کرد: با ادامه روند فعلی و سیاست‌های کنونی در اقتصاد، به طور قطع در آینده‌ نزدیک کشور با شکست اقتصادی بزرگی مواجه خواهد شد، اما امیدواریم دولت جدید پس از روی کار آمدن، تصمیمات مهم و تاثیرگذاری را در این زمینه اتخاذ و کشور را از این بحران خارج کند.

کد خبر 44804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =