افزایش صادرات، ارتقا بهره‌وری از ظرفیت‌های تولیدی را بدنبال دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: از آنجا که توسعه صادرات و افزایش حضور در بازارهای جهان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان را با علایق، ذائقه ها، سلایق و در مجموع دیگر نیازهای فرهنگی دنیا آشنا می‌سازد، همین امر سبب استفادۀ بهینه از ظرفیت‌های موجود، افزایش تولید و در نتیجه ارتقاء بهره‌وری خواهد شد.

کاظم مرتاض روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش صادرات را در تقویت رشد اقتصادی و رونق تولید بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: افزایش صادرات نه تنها برای هر واحد تولیدی بلکه به معنای ورود محصولات یک کشور به بازاری بزرگتر و حصول ارزش‌افزودۀ بیشتر برای آنهاست.

وی افزود: با رونق و توسعه صادرات، واحدهای صنعتی و تولیدی می‌توانند علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی و عرضۀ کالا متناسب با جمعیت فعلی و نیازهای حال و آیندۀ بازار بومی، به بازارهای بزرگ دیگر و تامین نیازهای آنها نیز بیاندیشند و بستر حفظ آن بازارها را متناسب با نیاز آنها تنظیم و مهیا کنند.

مرتاض با بیان آنکه افزایش حضور در بازارهای دیگر و توسعه صادرات، تقویت ظرفیت تولیدکنندگان داخلی را در پی دارد، ادامه داد: به همین دلیل نباید تولید را در سطح حوزه حاکمیتی و منطقه‌ای و تامین بازارهای آن محدود و محصور کرد بلکه باید با اصلاح مقررات و حذف قوانین دست و پاگیر اداری، بستر افزایش صادرات را فراهم کرد.

ضو اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: بدون صادرات، شناخت از بازار فرهنگ‌های دیگر حاصل نمی‌شود و در نهایت تولید در مرحلۀ بازار داخلی متوقف شده و حتی به لحاظ کیفی نیز تنزل خواهد یافت.

مرتاض ادامه داد: از سوی دیگر، بدون توسعه صادرات امکان جلب سرمایه‌گذاری خارجی و ارزآوری و صدالبته مشارکت خارجی در اقتصاد کشور به پایین‌تر حد ممکن خواهد رسید و یا شاید به کلی از بین برود.

وی اظهار داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی برای ادامه حیات خود و افزایش سودآوری باید از اقلیم محل استقرار خود فراتر روند و بازارهای جدیدی را در همسایگی مرزهای کشور ایجاد کنند زیرا بدون انجام این اقدام هیچ واحدی نمی‌تواند حیات پویایی در اقتصاد کشور داشته باشد.

مرتاض درآمد ارزی و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی را یکی از کارکردهای صادرات در کشور عنوان کرد و گفت: کارآفرینی، تولید و توزیع ثروت، برقراری عدالت اجتماعی، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد مردم و ... از دیگر کارکردهای صادرات است، بنابراین باید به این حوزه بیش از پیش توجه شود.

وی با اشاره به اینکه اعتماد و سرمایه اجتماعی یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: در حال حاضر به این دو مقوله بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم و باید اعتمادسازی کنیم زیرا امروزه تولید ثروت در جامعه با توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود.

کد خبر 44771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =