کمک یک میلیارد یورویی برای مبارزه با کرونا و امهال بدهی ۱۸۴ طرح ارزی

صندوق توسعه ملی اعلام کرد که این صندوق یک میلیارد یورو برای مقابله با بیماری کوید ۱۹ و کمک به صندوق بیمه بیکاری کمک کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، تأمین مالی بیش از ۲۶۲ هزار طرح، امهال بدهی طرح‌های تحت پوشش مالی صندوق برای ۳۶۸ مرتبه، پرداخت ۱.۵میلیارد دلار برای تأمین مالی اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار، حمایت از طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان، اختصاص یک میلیارد یورو برای تأمین مالی مبارزه با بیماری کووید۱۹ و کمک به صندوق بیمه بیکاری، از معدود اقدام های صندوق توسعه ملی در ۱۰ سال اخیر محسوب می شود.

این صندوق با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و براساس بند (۲۲) سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و ماده (۸۴) قانون برنامه پنجم توسعه در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۰ تأسیس شد.

صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تاکنون اقدامات "بنیادی، تشویقی، تقویتی و حمایتی" گسترده‌ای را به انجام رسانده که از جمله آنها می‌توان به  هزینه کرد میلیارد ها دلار در بخش زیر بنایی تأمین آب کشور در طرح‌های"مهار و تنظیم آبهای مرزی کشور"، "توسعه اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام"، "آبیاری تحت فشار"،   آبرسانی به روستاها و توسعه‌ی شبکه‌های آنها و انتقال آب به اراضی سیستان اشاره نمود.

در حوزه بهداشت و درمان نیز اختصاص یک میلیارد یورو برای تأمین مالی مبارزه با بیماری کووید۱۹ از دیگر اقدام های این صندوق بوده است.

صندوق توسعه ملی با مسئولیتی که بر عهده دارد، چه در حوزه ارتقاء کمی و کیفی تولید ملی، اشتغال‌زایی، اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید صادرات محور، توانمندسازی بخش خصوصی در قالب اصل (۴۴) و سایر بندهای مترقی در قانون اساسی سند چشم انداز و برنامه های توسعه، نقش آفرین و بسترساز است.

پرداخت ۱.۵ میلیارد دلاری برای تأمین مالی اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار

یکی از اقدام های صندوق توسعه ملی پرداخت ۱.۵ میلیارد دلاری برای تأمین مالی اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، پرداخت تسهیلات بیمه سلامت و پرداخت تسهیلات حمایتی به سیل زدگان سال ۱۳۹۸بوده است.

لازم به ذکر است؛ این صندوق در سال‌های گذشته و در راستای همکاری با دستگاه‌های دولتی و کمک به بحران‌های حادث شده در کشور برای اجرای دقیق و سریع تکالیف قانونی محوله از جمله تأمین مالی طرح‌های آبیاری، آبخیزداری، آبرسانی روستایی و ارتقای کیفی آب شرب، جلوگیری از اثرات مخرب ریزگردها، تجهیزات آزمایشگاهی، طرح‌های توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن، طرح‌های حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، تأمین کالاهای راهبردی، احیای اراضی کشاورزی، کمک به شبکه ی ریلی کشور، بیمه ی سلامت و تجهیزات پزشکی و دارویی کشور، طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان معاونت فناوری رئیس جمهور، مقابله با بیماری کووید۱۹، کمک به صندوق بیمه بیکاری و مساعدت و حمایت از تسهیلات‌گیرندگان در شرایط شیوع این بیماری، اهتمام جدی داشته است.

تأمین مالی ریالی بیش از ۲۶۲ هزار طرح

گفتنی است؛ در بخش تأمین مالی ریالی طرح های متقاضی تسهیلات نیز طی۱۰ سال فعالیت صندوق توسعه ملی، بیش از ۲۶۲ هزار طرح در بخش‌های آب، کشاورزی، صنعت و معدن، صنایع تبدیلی و گردشگری از طریق انعقاد قرارداد با بانک های عامل به مبلغ ۸۷۹ هزار میلیارد ریال تأمین مالی شده اند.

همچنین، در خصوص طرح‌های تأمین مالی شده ارزی نیز تاکنون ۳۱۸ طرح از طریق قراردادهای عاملیت ارزی منعقده با بانک‌های عامل به مبلغ بیش از ۳۴ میلیارد دلار تأمین مالی شده‌اند که تاکنون حدود ۲۲.۵ میلیارد دلار نیز به این متقاضیان پرداخت شده است.

امهال بدهی و افزایش دوران تأمین مالی طرحهای ارزی تحت پوشش مالی صندوق برای ۳۶۸ مرتبه

شایان ذکر است؛ صندوق توسعه ملی با درک شرایط اقتصادی موجود کشور و مشکلات ناشی از تحریم ها و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درخصوص حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور و با همکاری بانک‌های عامل و مقام‌های ارشد نظام، تاکنون با امهال اقساط سررسید شده و افزایش دوران تأمین مالی ۱۸۴ طرح ارزی از مجموع ۳۱۸ طرح تأمین مالی شده، برای ۳۶۸ مرتبه موافقت نموده است. در واقع صندوق توسعه ملی، دوران تأمین مالی و اقساط سررسید شده هر یک از طرح‌های متقاضی امهال را به طور متوسط، دو مرتبه امهال کرده است.

حفظ منابع ارزی کشور و جلوگیری از تکرار تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی

در پایان لازم است به این نکته اشاره شود که حساب ذخیره ارزی به عنوان تجربه‌ای ناموفق از پرداخت و بازپرداخت تسهیلات ارزی کشور، نمی‌تواند الگوی مناسبی برای بازپرداخت ریالی تسهیلات ارزی باشد.

تاکیدات سطوح مختلف حاکمیتی کشور از جمله مقام معظم رهبری(مدظله العالی)با حفظ منابع ارزی کشورکه به کرات به آن اشاره شده و اخیراً نیز در نهایی سازی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰و با حذف بند مربوط به برداشتهای بودجه ای از منابع ارزی این صندوق به دستور مقام معظم رهبری نمود عینی پیدا کرد، گویای اهمیت حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع ارزی کشور و صیانت از منابع ارزی صندوق توسعه ملی است.

در عین حال لازم است به این نکته نیز اشاره شود که در طی سال‌های اخیر تعدادی از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده و تأمین مالی شده ازمحل منابع ارزی صندوق توسعه ملی توانسته اند مبلغ بیش از ۱.۳ میلیارد دلار از اقساط سررسید شده خود را بازپرداخت نمایند که این امر گویای امکان بازپرداخت تسهیلات به صورت ارزی توسط بانک ها و متقاضیان است و عملا" در صورت رفع تحریم‌ها، تکمیل طرح‌های ناتمام و صادرات محصولات با کیفیت به بازارهای هدف صادراتی، مطابق با تعهدات اخذ شده از متقاضیان و بانک‌های عامل، امکان بازپرداخت تسهیلات به صورت ارزی وجود داشته و این مهم، نشانگر لزوم همکاری سطوح مختلف حاکمیتی و صاحبنظران اقتصادی کشور درخصوص جلوگیری از تکرار تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی است.

کد خبر 44751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =