بدون توجه به صادرات نمی توان به توسعه پایدار دست یافت

عضو اتاق بازرگانی اهواز معتقد است: مشکلات بخش صادرات در حالی در حال افزایش است که این بخش آخرین زنجیره اقتصاد است به طوری که بدون توسعه آن نمی‌توان به رشد مثبت اقتصادی و توسعۀ پایدار کشور دست یافت.

محمدجواد امانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش پراهمیت صادرات در اقتصاد جوامع مختلف، یادآور شد: مهمترین و ایده آل ترین بخش اقتصاد هر کشور را صادرات تشکیل می دهد و چون این بخش می تواند نقطۀ پایانی و تعالی اقتصاد هر کشور باشد؛ تمام کشورهای دنیا، عمده فعالیت خود را به افزایش سهم صادرات در تولید ناخالص ملی کشورشان متمرکز کرده اند.

وی با ذکر برخی از نارسایی های موجود در مسیر صادرات، افزود: پیشتر عملکرد کشور در بخش صادرات بسیار خوب بود به طوری که در حوزه‌های مختلف صنعت نفت به راحتی با کشورهایی نظیر افغانستان، عراق و حتی امارات متحده عربی مبادله تجاری داشتیم و می‌توانستیم قطعات مورد نیاز آنها را تامین کنیم و ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشیم اما سیاست‌گذاری‌های نادرست و رویکردهای اشتباه در سال های اخیر این روند را به طور کلی مختل کرده است.

امانی با اشاره به برخی از چالش‌های پیشروی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور، اظهار داشت: در حال حاضر کشور در صادرات محصولات فنی مهندسی نه تنها دچار رکود شده بلکه دیگر توان رقابت و صادرات با رقبا ندارد و این اتفاقی در حالی رخ داده که تا همین چند سال پیش بخش زیادی از درآمد ارزی کشور از صادرات بخش فنی و مهندسی حاصل می شد.

عضو اتاق بازرگانی اهواز تأکید کرد: امروزه برای حضور در بازار دیگر کشورها یا باید تمام ماشین‌آلات خود را به آن کشورها منتقل و با کارگر بومی محصولات خود را تولید و سپس به بازار عرضه کنیم که این کار قطعاً هزینه‌های هنگفتی خواهد داشت و یا دولت باید سیاستگذاری‌های خود را اصلاح کند و روندی را پیش بگیرد که صادرکنندگان بتوانند در بازارهای منطقه‌ای و جهانی فعالیت کرده و ارزآوری داشته باشند.

امانی تاکید کرد: موتور محرکه تولید، بخش صادرات است و اگر تجارت تقویت شود، خود به خود تولید نیز برای تامین نیاز تقویت می‌شود اما برعکس این موضوع چنین نتیجه‌ای نخواهد داشت و مستلزم صرف انرژی و هزینه بیشتری برای رسیدن به اهداف مورد نظر است.

کد خبر 44549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =