توسعه صادرات می تواند عامل افزایش تولید کشور شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: در حال حاضر وجود رابطه مستقیم بین صادرات و تولید را همه کشورهای توسعه‌یافته و حتی در حال توسعه بخاطر آنکه صادرات یک ابزار پیشرو و پیشران تولید است، پذیرفته اند، پس ما نیز باید بین این دو بخش تعادل و ارتباط برقرار کنیم.

فرج امیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه صادرات نیرو محرکه اقتصاد هر کشور است، افزود: بدون توسعه صادرات و تنها با اتکا به نیازهای بازار داخلی نه‌تنها رونقی در تولید ایجاد نمی‌شود بلکه تولید نیز بتدریج در هر دو بخش کمی و کیفی سیر نزولی به خود خواهد گرفت.

وی ضمن تأکید بر لزوم بهره‌مندی از تجارب کشورهای توسعه‌یافته در اقتصاد، اظهار داشت: رابطۀ مستقیم بین صادرات و تولید در همۀ کشورهای توسعه‌یافته سبب شده که سیاستگذاران این کشورها توسعه صادرات را بعنوان ابزار پیشگام تولید، اغلب فعالیت‌های خود را با هدف ایجاد برقراری بیشتر بین این دو بخش پایه‌گذاری کنند.

امیدی با اشاره به مشکلات متعدد کشور در حوزه صادرات، ادامه داد: برغم همه اهمیتی که صادرات در توسعه اقتصادی کشور دارد، همچنان بخشنامه‌ها و مقررات‌ داخلی برخی از سازمان‌ها و ادارات مرتبط، بزرگترین مانع صادراتی کشور هستند، بهترین نمونه این روند نادرست، اجرای سیاست ایفای تعهدات ارزی است که بدون پشتوانه اعمال و باعث شد بخش زیادی از بازارهای موجود از دست بازرگانان و تجار ایرانی خارج شود.

عضو اتاق بازرگانی ایلام گفت: در بازارهای منطقه غالباً تجارت به صورت سنتی است و عملا با ریال انجام می‌شود و حتی حمل و انتقال پول نیز به صورت سنتی و ریالی انجام می‌پذیرد که البته این موضوع در دوران تحریم می‌توانست راهگشای خیلی از نارسایی ها باشد چرا که طرف خارجی نیز به راحتی می‌توانست از این طریق بخش زیادی از نیازهای خود را تامین کند.

وی تصریح کرد: این راه به دلیل نظام ارزش‌گذاری نادرست در گمرک و صد البته به دلیل ایفاد تعهدات ارزی (با توجه به نوسانات قیمت ارز)خیلی زود از دست رفت و در این بین از مشکلات پیش‌آمده توسط ارز دو نرخی نیز به راحتی گذشت.

امیدی بیان کرد: هنوز برخی از بخشنامه‌ها مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند و امروز وظیفه همه است که راه را برای صادرکنندگان باز کنند لذا اگر کسی سنگی پیش پای صادرکننده گذاشت حتما باید با او برخورد شود.

وی  در پایان تاکید کرد: در مقابل تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز باید به موضوع کیفیت توجه ویژه داشته باشند، چرا که تا کالای با کیفیت صادر نکنیم، دروازه صادرات به روی کشور باز نخواهد شد.

کد خبر 44466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =