ایجاد شفافیت در عملکرد بانک مرکزی، نوسانات کلان اقتصادی را کاهش می دهد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خرم‌آباد با بیان آنکه شفافیت عملکرد بانک مرکزی نقش موثری در افزایش اثربخشی سیاست های پولی و کاهش نوسانات کلان اقتصادی کشور دارد، گفت: تقویت همکاری با بانک جهانی و سیستم‌های مالی آن نیز نه تنها سبب افزایش شفافیت نظارت بانک مرکزی بر صادرات بلکه بهبود روند اعطای تسهیلات خواهد شد.

محمد خاکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، اضافه کرد: از آنجا که شفافیت در سیاست های پولی می تواند سبب کاهش نوسانات نرخ تورم و افزایش کارایی سیاست های پولی شود، مسئولان اقتصاد کلان کشور باید زمینه افزایش شفافیت در عملکرد بانک مرکزی را از طریق تقویت همکاری با بانک جهانی و دیگر موسسات پولی و مالی بین المللی فراهم کنند.

عضو اتاق بازرگانی خرم‌آباد، مشکلات کشور در بحث صادرات را به دو بخش تحریم و کمبود زیرساخت ها تقسیم‌ کرد و افزود: هرچند نارسایی های موجود در بخش صادرات زیاد است اما تداوم تحریم‌ها این معضلات را بیش از پیش تشدید کرده است که دولت برای رفع این مشکلات باید تمام توان خود را بکار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی بخش صادرات، اعطای مشوق‌های دسته‌بندی‌شده است. در چند دورۀ قبل، دولت با ارائه دقیق و هدفمند مشوق‌ها و با نظارت جدی بر فعالیت صادرکنندگان توانست تا حد زیادی این خلاها را پر کند و صادرات انواع محصولات اعم از فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، سنگ های تزئینی و مواد معدنی و غیره را رونق بخشد.

وی اضافه کرد: از محل این منابع، صادرکنندگان توانستند خیلی از نیازهای خود را تأمین کنند اما هر چه زمان پیش رفت، به دلیل کاهش منابع دولتی، اعطای این تسهیلات کاهش یافت تا جایی‌که که عملاً سازمان توسعۀ تجارت کارکرد و نقش خود را از دست داد.

خاکی ادامه داد: متأسفانه امروزه بخش صادرات کشور با عدم‌حمایت پیوسته مواجه است و از سوی دیگر به دلیل وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی و پولی، نقش‌آفرینی ایران به بازارهای منطقه محدود شده که آن هم به طور عمده توسط واسطه‌ها و صراف‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: این شرایط در حالی ایجاد شده که صدور کالا نباید تنها به بازارهای منطقه محدود شود بلکه باید با دید گسترده‌تر و برای حصول ارزش‌افزوده بیشتر، نگاه صادرکننده تغییر کند و فعالیت خود را تا بازارهای بزرگتر جهانی توسعه دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی برخی از پتانسیل های کشور در بخش های مختلف اقتصادی را برشمرد و گفت: کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه‌ای شرایط فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند از آن مزایا در توسعه تجارت خارجی بهره گیری کند، ولی یکی از عمده مشکلاتی ایران این است که بدون شناخت کافی وارد بازارهای مختلف می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با شکست روبه‌رو شوند.

خاکی تاکید کرد: رشد صادرات اثر مستقیم بر درآمدهای ارزی کشور دارد زیرا از این طریق و با تامین منابع ارزی، امکان سرمایه‌گذاری‌ لازم برای قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه فراهم می‌ شود، بنابراین باید از پتانسیل‌ها و مزیت‌هایی که کشور در صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیرنفتی دارد به نحو مطلوب استفاده و فرصت‌های موجود در بازارهای صادراتی را شناسایی و بهره برداری کند.

کد خبر 44435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =