افزایش صادرات سبب کاهش قیمت تمام‌شده محصولات می شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان معتقد است: وقتی سهم صادرات در چرخه اقتصاد و درآمدهای کشور کاهش یابد در نتیجه واحدهای تولیدی و صنعتی نیز با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و همین موضوع سبب افزایش هزینه تمام‌شده محصولات و غیراقتصادی شدن فعالیت واحدهای تولیدی می شود.

محمد خاکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش مهم صادرات را در توسعه اقتصادی کشور یادآور شد و افزود: زمانی صادرات که یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی هر کشور و محرک رشد اقتصادی و رونق تولید است، به واقع ارزنده و قابل تقدیر خواهد بود که بدنبال آن، ارزش افزوده حداکثری عاید کشور شود.

وی اظهار داشت: امروزه در ارتباط با خیلی از محصولات کشور، با چالش‌ها و مشکلاتی مانند انباشت و مازاد تولید مواجه هستیم که اگر صادرات رونق نگیرد، این چالش‌ها، بحران‌های آتی مانند افزایش بیکاری را ایجاد خواهند کرد.

وی ادامه داد: وقتی صادرات از چرخه اقتصاد کشوری خارج شود، واحدهای تولیدی و صنعتی با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و همین موضوع سبب افزایش قیمت تمام‌شده محصولات و در نتیجه در میان‌مدت حیات اقتصادی کشور دچار اختلال خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی‌ خرم‌آباد با تأکید بر مزیت‌های رقابتی صادرات، گفت: کشور باید بر روی محصولاتی که مزیت رقابتی دارند، سرمایه‌گذاری کند تا با استفاده از آنها بتواند در بازارهای بین‌المللی نقش‌آفرینی کند و از این راه هم تولید را به رونق برساند و هم فرصت های شغلی بیشتری ایجاد نماید.

این فعال اقتصادی با اشاره به اثرگذاری مستقیم صادرات بر روند تولید، تعهدات مالی و پولی واحدهای صنعتی و کارخانجات، تصریح کرد: یک واحد صنعتی تا زمانی می‌تواند فعالیت کند که حقوق و تعهدات مالی خود را در قبال کارکنان و کارگرانش به موقع ارایه کند. همچنین مالیات و حق بیمه را پرداخت و هزینه‌های جاری را تأمین کند که سودآور باشد.

خاکی ادامه داد: بسیاری از بدهکاری‌ واحدهای تولیدی و صنعتی به بانک‌ها، بیمه‌ها و کارگران به دلیل ناتوانی در امر صادرات است که علت آن عدم بکارگیری از ظرفیت کامل در چرخۀ تولید و در نهایت بالا رفتن قیمت تمام‌شده و عقب رانده‌شدن از بازار رقابتی است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر واحدهای تولیدی از نظر نقدینگی در مضیقه هستند، در گام اول باید توجه بیشتری به کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها شود زیرا در حال حاضر کارخانه‌ها نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت درخواستی به فروش برسانند و حتی برخی از این شرکت‌ها نمی‌توانند حقوق کارکنان خود را بپردازند. بنابراین اگر وام‌های طولانی مدت و ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، اولا فعالیت کارخانه‌ها متوقف نمی‌شوند، دوما باعث افزایش بهره‌وری، پویایی، اشتغال و توسعه صادرات در بازارهای جهانی می‌شود.

کد خبر 44189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =