حمایت بخش های حاکمیتی از شرکت های دانش بنیان ضروری است

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: از آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان توان رقابت با مجموعه‌های مطرح کشور را ندارند، برای تقویت توان رقابتی آنها، بخش‌های حاکمیتی وظیفه دارند تا چندین سال از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و هزینه‌های تولید آنها را کاهش دهند تا توان رقابت آنها در بازار بیش از پیش افزایش یابد.

ابراهیم بهادرانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم با تشریح بخشی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: چون هزینه‌های تولید در کشور بسیار بالا است و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، دستگاههای اجرایی باید بستر لازم را برای کاهش هزینه ها و در نتیجه رقابتی و اقتصادی کردن تولیدات آنها فراهم کنند تا فعالان این بخش نیز بتوانند حضور خود را در بازارهای جدید توسعه دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص دیگر مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: تحریم‌ها نه تنها هزینه خرید مواد اولیه را برای فعالان این بخش بسیار بالا برده بلکه وام‌های اعطایی به این شرکت‌ها را نیز بسیار پرهزینه و بازپرداخت آنها را با مشکل مواجه کرده که باید برای تعدیل این هزینه ها تدابیر مناسبی اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حتی اقتصاد ایران در بخش کلان با مشکلاتی چون تورم، کمبود نقدینگی، کسری بودجه و غیره مواجه شده به طوری که نه تنها شرکت‌های قدیمی و باسابقه توان رقابت خود را با رقبا بلکه شرکت‌های نوپا هم امکان تولید محصولات دانش بنیان با مزیت صادراتی را از دست داده اند.

بهادرانی در خصوص توان رقابت شرکت‌های دانش‌بنیان تازه کار با رقبای داخلی، گفت: نه تنها شرکت‌های دانش‌بنیان، بلکه هر شرکت دیگری در ابتدای کار خود قدرت رقابت با مجموعه‌های مطرح را ندارد بلکه باید توان خود را در بخش های مختلف تقویت کند تا بتواند ضمن معرفی محصولات خود، حضورش را در بازار جدید گسترش دهد.

وی تاکید کرد که فرصتی از سوی حاکمیت فراهم شود که شرکت‌های نوپا در سال‌های ابتدایی کار خود از تسهیلات مختلف بهره‌مند شوند تا در یک بازه زمانی بلندمدت محصولاتی را تولید کنند که ضمن دارا بودن مزیت صادراتی، توان رقابتی نیز داشته باشند.

بهادرانی در پایان تاکید کرد: باید بستری فراهم شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر دغدغه تامین هزینه‌های مختلف را نداشته باشند بلکه عمده توان خود را به دو مقوله تولید محصولات جدید و توسعه بازارهای داخلی و خارجی متمرکز کنند.

کد خبر 44088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =