رشد ۶۶ درصدی صادرات ایران به اوراسیا در ۲ ماهه ۱۴۰۰

ارزش صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۰ برابر با ۱۸۰.۲ میلیون دلار بوده که این رقم ۶۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به وضعیت تجارت کالایی ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخته و نوشته است: طی ۲ ماهه نخست امسال، ایران ۲۰۱.۸ میلیون دلار کالا از اعضای این اتحادیه واردات داشته است که این رقم ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ کاهش را به ثبت رسانده است.

در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، صادرات کالایی ایران به همه طرف ‌های تجاری اوراسیا افزایش و در مقابل واردات(باستثنای بلاروس)، کاهش داشته است.

در این مدت، تراز تجاری ایران با همه کشورهای اوراسیا به جز روسیه، به نفع ایران، مثبت بوده ضمن اینکه کسری تراز تجاری با روسیه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، کاهش یافته است. در مجموع برآیند تحولات مزبور منجر به بهبود ۹۱.۹ درصدی کسری تراز تجاری ایران با کشورهای اوراسیا طی دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ شده است.

صادرات ۹۶ میلیون دلاری به روسیه

براساس این گزارش، میزان صادرات ایران به روسیه در ۶۲ روز نخست امسال برابر با ۹۶ میلیون دلار بوده که این رقم ۴۱.۷ درصد از مدت مشابه سال ۹۹ بیشتر است.

با این حال میزان واردات ایران از روسیه، ۴۸.۲ درصد در مقایسه با پارسال کاهش یافته است. ایران در این مدت ۱۸۴.۸ میلیون دلار کالا از روسیه وارد کرده است.

رشد ۲۱۶ درصدی صادرات به بلاروس

همچنین میزان صادرات ایران به بلاروس در ۲ ماهه نخست امسال به ۳.۹ میلیون دلار رسیده است. این رقم ۲۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ افزایش یافته است.

میزان واردات ایران از این کشور نیز ۳.۵ میلیون دلار بوده که ۱۵۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد را نشان می‌دهد.

کاهش ۳۸ درصدی واردات از ارمنستان

ارزش صادرات ایران به ارمنستان در ۲ ماهه نخست امسال به ۴۱.۱ میلیون دلار رسیده که این رقم ۹۴ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد یافته است.

با این حال واردات ایران از ارمنستان طی این مدت ۳۸ درصد افت داشته و به رقم ۲.۶ میلیون دلار رسیده است.

رشد ۹۰۰ درصدی صادرات به قرقیزستان

با وجودی که ارزش صادرات ایران به قرقیزستان در ۲ ماهه نخست امسال تنها ۱۱.۸ میلیون دلار بوده اما همین رقم ناچیز، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹۰۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

واردات ایران از این کشور نیز در ۲ ماهه نخست امسال، ۵۶۹ هزار دلار بوده که ۵۲.۱ درصد از سال قبل بیشتر بوده است.

صادرات ۲۷.۴ میلیون دلاری به قزاقستان

ایران در ۶۲ روز نخست امسال ۲۷.۴ میلیون دلار کالا به قزاقستان صادر کرده که این رقم ۶۱ درصد بیشتر از ۲ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ است.

همچنین میزان واردات ایران از قزاقستان در این مدت ۱۰.۳ میلیون دلار بوده که این رقم ۴.۴ درصد کمتر از ۲ ماهه سال قبل است.

کد خبر 43983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =