نگاه صرف به بازار داخلی، بخش تولید را فلج می‌کند

عضو اتاق بازرگانی استان ایلام، ایجاد بسترهای لازم برای توسعه صادرات بلحاظ سهم بالای این بخش در رونق تولید را ضروری دانست و گفت: تولید و صادرات رابطه مستقیمی با هم دارند، اما نمی‌توان تنها با اتکا به بازار داخلی به اقتصادی توسعه‌یافته دست پیدا کرد.

فرزاد فیض‌الهی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به مهم‌ترین الزامات بهبود و رونق صادرات و تولید، اظهار داشت: بدون توسعه صادرات، تولید انبوه در عمل معنایی نخواهد داشت، ضمن آنکه یکی از مولفه‌ها و عوامل تاثیرگذار در توسعه و تقویت صادرات کاهش هزینه تمام شده کالاها و محصولات تولیدی است که این موارد باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم رفع نیاز داخل از محل افزایش تولیدات، افزود: البته نمی‌توان تنها با نگاه به درون جامعه و با هدف تامین نیاز بازار داخل تولید را رونق داد و انتظار سودآوری داشت بلکه باید دنبال افزایش حضور در بازارهای خارجی نیز بود.

عضو اتاق بازرگانی ایلام ادامه داد: این موضوع به طور قطع باید به عنوان یک سیاست کلی در برنامه های مربوط به تولید مدنظر قرار گیرد اما تولید و سودآوری از آن و همچنین اشتغالزایی از راه رونق تولید، تنها با صادرات معنی منطقی پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به محدود بودن ظرفیت‌ها، نگاه صرف به بازارهای داخلی و تامین نیازهای آن در واقع از بین بردن وضعیت کمی تولید و تنزل کیفیت محصولات است.

این کارشناس اقتصادی به نقش مهم صادرات در افزایش فرصت های شغلی اشاره و تصریح کرد: در نگاه اول شاید رونق تولید تنها بخش کوچکی از جامعه را درگیر و شاغل کند اما اگر این تولید به مرحلۀ صادرات برسد، ضمن آنکه نیاز به نیروی‌انسانی برای فعالیت مستقیم در چرخۀ تولید بیش از گذشته احساس می‌شود، بسیاری از مشاغل نیز به طور غیرمستقیم درگیر خواهند شد که همین موضوع زمینه‌ساز پویایی اقتصادی کشور خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی ایلام ارتقاء کیفی محصولات را یکی دیگر از مزایای توسعۀ صادرات برشمرد و گفت: صادرات علاوه بر ارزآوری، نقش مهمی در بهبود کیفیت کالا و محصولات تولید داخل دارد چرا که برای صادر شدن یک محصول، باید حداقل استانداردهای جهانی و بین‌المللی را رعایت کرد.

فیض‌الهی تصریح کرد: در یک کلام می‌توان ادعا کرد که صادرات موتور محرک و پیش‌برندۀ تولید و اقتصاد است.

این صادرکننده در پایان تاکید کرد: بدون تردید، نقش دولت در تسهیل امر صادرات غیرقابل انکار است و به اعتقاد بنده بیشترین تاثیرگذاری در توسعه صادرات، به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت معطوف می‌شود.

کد خبر 43969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =