افزایش شمار هواپیماهای تجاری در هشت سال گذشته

وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تعداد هواپیماهای تجاری کشور در ۸ سال گذشته، اعلام کرد: در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۳۲۳ هواپیما در ناوگان تجاری کشور موجود و ۱۵۸ هواپیمای فعال مشغول جابجایی مسافران بوده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت راه و شهرسازی، در طول ۸ سال گذشته اقدامات قابل توجهی برای توسعه صنعت هوانوردی کشور انجام شده که ساماندهی مسیرهای هوایی، توسعه زیرساخت‌های ناوبری و کمک ناوبری و افزایش ظرفیت فرودگاهی از آن جمله هستند. اما یکی از مواردی که کمتر از آن صحبت شده، افزایش تعداد هواپیماهای تجاری ناوگان هوانوردی کشور است.

آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۲، یعنی آغاز کار دولت تدبیر و امید، ۲۵۴ هواپیما در ناوگان تجاری کشور وجود داشته که از این میان، ۱۴۷ فروند هواپیما فعال بوده‌اند. اما در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، یعنی سال آخر این دولت ۳۲۳ هواپیما و ۱۵۸ هواپیمای فعال مشغول خدمت رسانی به مسافران بوده‌اند.

هواپیماهای زمین‌گیر، هواپیماهایی هستند که قابلیت پرواز دارند، اما به علت نبود قطعات مورد نیاز، عدم صرفه تجاری یا مشکلات حقوقی از چرخه پروازی خارج شده‌اند.

باید توجه داشت که تعداد زیادی هواپیما طی این ۸ سال به علت به پایان رسیدن سن تقویمی و یا گذر از حد مجاز سایکل پرواز، از رده خارج و برای همیشه چرخه پرواز را ترک کردند. این هواپیماها جزو هواپیماهای زمینگیر موجود در ناوگان به شمار نمی‌آیند. از سوی دیگر، برخی از هواپیماهای وارداتی در این مدت، به عنوان انبار قطعه برای تامین قطعات مورد نیاز سایر هواپیماها استفاده می‌شوند. بنابراین تعداد هواپیماهایی که در این مدت، با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی به کشو وارد شده‌اند بیشتر از تعدادی است که آمار ذکر شده نشان می‌دهد.

در سال ۱۳۹۵، یعنی پیش از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌های این کشور علیه صنعت هوانوردی کشورمان، از ۲۸۷ فروند هواپیمای موجود در کشور، ۱۸۰ فروند هواپیما فعال بوده‌اند. این یعنی در سال‌های منتهی به ۹۵، شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از فرصت برجام نسبت به ورود هواپیما و قطعات مورد نیاز اقدام کرده و موفق شدند نسبت هواپیماهای فعال به کل هواپیماهای کشور را به حداکثر برسانند.

پس از آن از یک سو اعمال مجدد تحریم‌ها خرید قطعات هواپیما را با مشکل مواجه کرد و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا در سال ۹۸، باعث کاهش چشمگیر پروازها و از بین رفتن صرفه اقتصادی پرواز بسیاری از هواپیماها شد. بنابراین تعداد هواپیماهای زمینگیر در سال ۹۹ مجددا افزایش پیدا کرد.

باید به این مساله توجه داشت که وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید با استفاده از فرصت برجام موفق به خرید ۱۳ فروند ATR۷۲-۶۰۰،  دو فروند ایرباس A۳۳۰-۲۰۰ و یک فروند ایرباس A۳۲۱ برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» شدند که این اقدام جدای از افزایش تعداد هواپیماهای کشور، میانگین سن و مصرف سوخت ناوگان تجاری هوانوردی ایران را به میزان قابل توجهی کاهش و قدرت پروازهای منطقه‌ای و بین‌المللی و ساخت شبکه‌های پروازی کشور را افزایش داد.

کد خبر 43893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =