اقتصاد انحصاری در صنعت، مهمترین آفت توسعه‌یافتگی است

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌ اسلامی، نداشتن ‌تولید انبوه و باکیفیت و اقتصاد انحصاری در صنعت را از مهمترین آفات رشد و توسعه‌یافتگی کشور دانست و از دستگاه های اجرایی خواست که زمینه ارتقا کیفیت محصولات تولیدی و رفع انحصار از اقتصاد را فراهم کنند.

جلیل مختار با تعریف و تشریح ویژگی های توسعه پایدار، روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، اظهار داشت: توسعه در کشور زمانی حاصل می‌شود که در علم و فناوری، کشاورزی و بخش های مختلف صنعت به رشد فزاینده دست یابیم بنابر این باید زیرساخت های لازم برای دستیابی به اهداف توسعه در بخش های یادشده زودتر تکمیل و فراهم شود.

وی به نقل از فعالان اقتصادی و کارشناسان متخصص یادآوری کرد فضای رقابت، انحصار ایجاد نخواهد کرد بلکه آنچه کیفیت و کمیت اقتصاد را افزایش می‌دهد، گسترش فضای رقابتی است که ایجاد این ویژگی از جمله وظایف دولت‌هاست زیرا توسعه پایدار تنها با ایجاد همه مؤلفه‌های آن محقق می‌شود.

مختار با تاکید بر اینکه انحصارطلبی در همه کشورها باعث بروز فساد می ‎شود، افزود: قدرت انحصاری در ذات خود فساد دارد و این در حالی است که رشد و توسعه اقتصادی جز با حضور همگان در عرصه اقتصاد امکان‌پذیر نخواهد شد.

مختار پیشرفت صنعت را یکی از اصول اساسی در توسعه‌یافتگی دانست و افزود: صنعت به معنای عام از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که متاسفانه همه بخش‌ها به یک اندازه رشد نکرده‌اند و شاهد رشدی نامتوازن در صنعت هستیم، به‌طوری که در برخی زمینه‌ها نگاه به بازارهای جهانی داریم اما در برخی دیگر همچنان با واردات نیازهای اولیه خود را تامین می‌کنیم.

مختار با اشاره به وجود رانت در برخی از صنایع، ادامه داد: عدم‌ تولید انبوه و باکیفیت و صد البته اقتصاد انحصاری در صنعت، مهمترین آفت رشد و توسعه‌یافتگی کشور در این بخش است به طوری که این موضوع سبب رشد بی‌نظم در بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس اتکا به توان داخلی را مهمترین رکن پیشرفت صنعت دانست و اظهار داشت: توسعه‌یافتگی صنعتی اتفاقی نیست و به زمان‌بندی دقیق، برنامه‌ریزی حساب‌شده و اتکا به توان متخصصان و محققان داخلی نیاز دارد.

مختار بیان کرد: این روند زمانی به صورت بهینه طی می‌شود که دولت بتواند ارتباط نظام‌مند و منطقی بین دانشگاه و جامعۀ بیرونی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: این ارتباط سبب می‌شود دانشگاهیان اعم از دانش‌آموختگان و اساتید در زمینه‌های تخصصی، علم اکتسابی و داشته‌های تحقیقاتی خود را بتوانند در فاز عملیاتی و کارگاهی، به محصول مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی تبدیل کنند و به عبارت دیگر، زنجیره تولید از علم تا ایجاد یک صنعت بومی تداوم یابد.

کد خبر 43888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =