هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در کشور امسال احیا می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برنامه‌ریزی شده است تا بیش از هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در کشور احیا و به چرخه تولید بازگردانده شود که برای تحقق این مهم نیاز به حمایت و همکاری استانداران داریم.

به گزارش اگزیم نیوز، "علی رسولیان" روز پنجشنبه در نهمین نشست ستاد توسعه خاوران، افزود: سال گذشته بیش از هزار و ۵۵۷ واحد تولیدی و صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با همکاری ۵۰۰ مشاور احیا شد که ایجاد ۲۷ هزار شغل را در پی داشت.

وی بیان کرد: احیای واحدهای راکد از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است که اصل کار توسط ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها، بانک‌ها، دستگاه قضا و دستگاه‌های نظارتی انجام شده و دستگاه‌ها همه پای کار آمدند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: برای احیای واحدهای غیرفعال شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح کشور بیش از ۵۰۰ مشاور فعالیت دارند که نسبت به عارضه‌یابی واحدها اقدام می‌کنند و با کمک ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید و معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداران نسبت به احیای واحدها اقدام می‌شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ قرارداد واگذاری با بیش از پنج هزار هکتار زمین صنعتی در کشور واگذار شد.

رسولیان گفت: این میزان واگذاری نشان از رشد بیش از ۲ برابری و حدود ۱۴۰ درصدی انعقاد قراردادها برای واگذاری اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور دارد که امید است از امسال این واحدها به مرور به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت تلاش جدی دارد تا به هیچ عنوان واردات توسعه نیابد و اصرار بر این است ممنوعیت‌های وارداتی لحاظ شود تا وضعیت بهتری داشته باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خراسان جنوبی نه تنها استانی محروم نیست بلکه برخوردار از فرهنگی غنی، بی‌بدیل و بی‌نظیر در سطح کشور است که فرهنگی متمایز از مابقی کشور دارد و حتی بسیار جلوتر است.

وی با بیان اینکه این استان مرزی ظرفیت‌های عظیم اقتصادی دارد گفت: تشکیل ستاد توسعه خاوران در استان جای قدردانی دارد چراکه در این ستاد همه یک هدف تحت عنوان توسعه را دنبال می‌کنیم و نتایج آن بعدها مشخص خواهد شد.

رسولیان با اشاره به ۲ چالش مهم کشور شامل تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: در سال‌های اخیر اعمال تحریم‌ها مشکلاتی را به منظور انتقال پول، تامین مواد اولیه، ایجاد ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی دنیا برای فعالان اقتصادی در پی داشت.

وی گفت: چالش شیوع ویروس کرونا نیز اقتصاد دنیا را تحت تاثیر منفی جدی قرار داد به طوری که رشد اقتصادی بالای هشت درصد کشورها را به زیر صفر رساند و به شکلی اندک کشوری می‌تواند ادعا کند که رشد اقتصادی بالاتر از صفر خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: همه تلاش استکبار و دشمنان این بود که در چنین شرایطی ما را به زانو درآورند و صنعت ما را به شکست بکشانند که در حوزه‌های مختلف اعم از خودرو، صنایع پیشرفته و واحدهای تولیدی دارای مواد اولیه وابسته همه تلاش خود را کردند.

وی اضافه کرد: این در حال بود که سال گذشته در کشور هشت درصد رشد صنعتی را شاهد بودیم و به گواه آمار رسمی کشور در ۲۷ قلم کالا رشد بسیار بالایی داشتیم.

رسولیان گفت: همچنین در صنعت لوازم خانگی که وابستگی بسیار جدی به خارج از کشور داشتیم ۲ برابر رشد تولید داشتیم وآمار رشد برق و گاز صنعتی این را تایید می‌کند.

وی با اشاره به شعار سال جاری با عنوان "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" گفت: از ابتدای امسال در وزارتخانه بسته ویژه‌ای برای این موضوع در سه بخش تدوین شد از جمله مواردی که نیاز به اصلاح قانون و مقررات دارد که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و امید است هرچه زودتر تصویب شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یک بخش هم مربوط به مواردی بود که باید به دولت برود از جمله مشارکت دادن بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که مورد استقبال دولت قرار گرفت.

وی گفت: ایجاد شهرک‌های صنفی در شهرهای بزرگ از دیگر طرح‌ها است به این معنا که بتوان مکان‌هایی داخل شهرها را با همکاری اصناف و استانداران برای واحدهای تولیدی صنفی با اشتغال بالا در نظر گرفت که این طرح نیز در دولت در دست بررسی است.

رسولیان با بیان اینکه امسال تمامی تخفیف‌های پیشین آغاز به کار واحدهای صنعتی حذف شده است اظهار داشت: اولین بار در بسته مشوقی آورده شده که اگر سرمایه‌گذاری در شهرها و نواحی صنعتی زمین گرفت و زودتر از موعد به بهره‌برداری رساند، شامل ۳۰ درصد معافیت حق بهره‌برداری زمین می‌شود.

وی بیان کرد: فاصله بین اقساط نیز افزایش یافته است تا بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی با فشار کمتری بتوانند مسیر را ادامه دهند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: برای شرکت‌های دانش بنیان امتیازات ویژه‌ای از جمله در واگذری و تخفیف زمین قائل شده‌ایم همچنین اگر جایی زمین داشته باشیم که متقاضیان زیادی باشد شرکت‌های دانش بنیان نیاز به شرکت در مزایده ندارند.

وی با بیان اینکه در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با کمبودهایی در حوزه زیرساختی مواجه‌ایم عنوان کرد: بسیاری از شهرک‌ها در مناطق تقاضامحور از لحاظ زمین پر شده است و امسال برنامه‌ریزی داریم ۱۰ هزار هکتار زمین افزوده شود.

رسولیان نبود زیرساخت آب و برق را از دیگر مشکلات برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی عنوان کرد و گفت: علیرغم اینکه برابر ماده ۵۴ احکام دائمی باید دستگاه‌های خدماتی آب و برق را تا درب واحدهای تولیدی بیاورند خود را موظف به مشارکت کرده‌ایم و تا ۳۰ درصد پست‌های برق را تامین مالی خواهیم کرد.

وی افزود: برای تامین آب نیز اعلام کرده‌ایم هر جا پساب تصفیه فاضلاب یا تخصیص آب وجود داشت قادر به خریداری آن هستیم چون بنگاه اقتصادی بدون آب نمی‌تواند فعال باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجموع آب مورد نیاز بخش صنعت کشور کمتر از ۱.۸ درصد است لذا برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی جدی در کشور داریم که در استان خراسان جنوبی موضوع جدی‌تر شروع شده است.

وی تصریح کرد: امسال متفاوت از سال‌های گذشته برنامه‌ای پیش بینی شده تا واحدهای کوچک که امکان تامین و خریداری زمین ندارند، بتوانند از کارگاه‌هایی که ما ایجاد می‌کنیم استفاده کنند.

رسولیان گفت: در این زمینه ایجاد هزار کارگاه در شهرک‌های کشور پیش‌بینی شده است تا در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و در این طرح نیاز به بروکراسی‌های اداری نیست.

وی اظهار داشت: در برخی مناطق کشور از جمله مکان‌هایی که معادن، صنایع معدنی یا واحدهای بزرگ فعال هستند، وضعیت مردم منطقه مناسب نیست و این موضوع سبب نگرانی‌هایی شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: برای این موضوع مقام معظم رهبری و به تبع وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید ویژه‌ای دارند که معین اقتصاد مقاومتی در این مناطق تعیین شود و منطقه با مشارکت مردم و بخش خصوصی توسعه یابد.

وی بیان کرد: برای این منظور در کشور بیش از ۳۴۰ دستگاه معین اقتصاد مقاومتی از بنگاه‌های اقتصادی تحت مسئولیت وزارت صمت مانند صنایع بزرگ انتخاب شده است که می‌تواند سبب توانمندی مردم، ایجاد اشتغال و رونق تولید شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌ جنوبی هم در این نشست گفت: در حال حاضر ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در این استان وجود دارد که در ۱۸ شهرک زمین به متقاضیان واگذار می‌شود.

مهدی پارسا افزود: اکنون ۳۵۳ واحد صنایع کوچک در این شهرک‌ها مستقر است که ۹۷ درصد واحدها را شامل می‌شود همچنین یک درصد واحدهای استان بزرگ و مابقی متوسط هستند.

وی بیان کرد: سال گذشته بودجه شرکت‌های صنعتی استان ۱۴ میلیارد تومان بود که در استان ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم این در حالی است که سال ۹۸، بودجه چهار میلیارد تومان بود که سه میلیارد تومان آن محقق شد.

وی گفت: شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف نیاز به تکمیل برخی زیرساخت‌ها دارد که برای استفاده از پساب فاضلاب تصفیه خانه بیرجند در حال رایزنی هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی که امروز وارد بیرجند شد، ابتدا در نشست ستاد توسعه خاوران شرکت کرد و با حضور وی تفاهم‌نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استانداری خراسان جنوبی امضا شد.

تفاهم‌نامه تامین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌ شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خراسان جنوبی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در ستاد توسعه خاوران به امضا رسید.

همچنین فاز نخست واحد تولید آجر و جرم‌های نسوز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی طرح تولید دولومیت کلسینه و زینتر شده در این شهرستان آغاز شد.

بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان‌های سربیشه و قاینات از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه "علی رسولیان" به خراسان جنوبی است.

کد خبر 43558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =