افزایش صادرات سبب پویایی بخش تولید می‌شود

یک فعال حوزه صادرات با اشاره به نقش بالای تولید در تقویت اقتصاد ملی، معتقد است: اگر می‌خواهیم در بخش تولید، پویایی ایجاد کنیم، صادرکنندگان باید بیش از پیش مورد حمایت دستگاههای اجرایی ذیربط قرار گیرند.

سیدجلال ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با انتقاد از کمبود زیرساخت های موجود در بخش صادرات صنعتی، گفت: زمانی می‌توان از صادرکننده و بخش تولید حمایت کرد که جدا از تدوین سیاست های راهبردی مناسب با هدف رفع نارسایی های موجود در این بخش ها، طرح‌ و مشوق های حمایتی به موقع و در زمان مشخص به آنها اعطا شود.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ایران و ترکیه، با اشاره به طرح های حمایتی کشورهای مختلف از جمله ترکیه از بخش های تولید و صادرات، اظهار داشت: ایران نیز باید تدابیر مناسب را برای ایجاد انگیزه در صادرکنندگان با هدف تداوم در فعالیت و افزایش صادرات فراهم کند زیرا برقراری مشوق ها و تسهیل قوانین نقش انگیزشی زیادی در توسعه عملکرد در این بخش ها خواهد داشت.

جلالی معتقد است: وقتی صدور کالا سرعت بیشتری بگیرد در نتیجه سایر هزینه‌ها بخصوص انبارداری و زمان مربوط به ترخیص کالا کاهش خواهد یافت که این امر نه تنها سبب تعدیل هزینه ها بلکه سبب پویایی بیشتر تولید داخلی خواهد شد.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت کشورهای هم مرز با اشاره به سختگیری های دولت در ارایه مشوق های حمایتی به بخش صادرات، پیشنهاد کرد: دستگاههای اجرایی برای تسریع در صدور کالا می توانند پس از انجام صادرات، عملکرد صادرکنندگان را راستی آزمایی کنند و در صورت تخلف با آنها برخورد شود، البته حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری در توسعه صادرات نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

قوانین دست و پاگیر اداری بلای جان صادرات شده است

وی دیوانسالاری را مانع اصلی در افزایش صادرات عنوان و تاکید کرد: با وجود حاکمیت شدید قوانین دست و پاگیر اداری بر تجارت برون مرزی کشور همچنان شاهد صدور بخشنامه‌های متعدد از سوی دستگاههای اجرایی هستیم.

ابراهیمی تنها راه نجات اقتصاد کشور را توسعه و گسترش صادرات انواع کالا معرفی کرد و اظهار داشت: صادرکنندگان نباید فعالیت خود را تنها به صدور کالاهای بی ارزش متمرکز کنند بلکه باید در کنار کاهش هزینه‌های این بخش، صدور کالاهای دارای ارزش افزوده بالا را مدنظر قرار دهند.

این فعال حوزه صادرات در پایان با اشاره به وضعیت نامناسب حمل و نقل کالا در کشور، بیان داشت: در حال حاضر امکانات لجستیکی کشور برای صدور کالاهایی همچون میوه و سبزیجات مطلوب نیست لذا باید زیرساخت های جاده ای، ریلی و دریایی کشور تجهیز و به روز تا هزینه های انتقال کالا برای صادرکنندگان اقتصادی تر شود.

کد خبر 43491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =