کارشناس امور بازرگانی خواستار افزایش مشوق‌های صادراتی شد

کارشناس امور بازرگانی با انتقاد از نارسایی های موجود در بخش صادرات و موانع پیش روی صادرکنندگان، گفت: در حال حاضر مشوق های صادراتی نسبت به گذشته بسیار کم شده برای مثال معافیت‌های مالیاتی منوط به شرایط پیچیده‌ای شده که صادرکننده رغبتی برای دریافت آنها ندارد لذا باید در اعمال این معافیت ها تجدیدنظر شود.

هوشنگ ادهمی روز دوشنبه در گفت و گو با اگزیم نیوز درباره مشکلات موجود در بخش صادرات و موانع پیش روی صادرکنندگان، افزود: با وجودی که تنگناهای ناشی از تحریم و کرونا نیز سبب تشدید نارسایی ها در بخش صادرات شده دستگاههای اجرایی در امر صادرات باید عزم جدی خود را با هدف توسعه صادرات و گسترش تجارت خارجی که می تواند نقش زیادی در افزایش درآمدهای ارزی کشور ایفا کند، متمرکز کنند.

این کارشناس حوزه اقتصاد با تأکید بر اینکه اعطای مشوق های صادراتی امری مرسوم در تمام جهان است، بیان داشت: تمام کشورهای دنیا تلاش می‌کنند برای توسعه صادرات خود یکسری مشوق های ویژه با هدف افزایش صادرات را برای فعالان این عرصه لحاظ تا ضمن کسب تقویت بنیه اقتصادی کشور، زمینه افزایش صادرات را نیز فراهم کنند.

وی با ارائه مثالی ادامه داد: اگرچه افزایش قیمت دلار در داخل به نفع صادرکننده است زیرا سود بیشتری کسب می‌کند؛ اما تداوم این روند به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود زیرا دولت تلاش می‌کند با پرداخت ارز دولتی، صادرکننده را حمایت و به نوعی بازار را نیز کنترل کند.

ادهمی در بخش دیگری از این گفت وگو با تشریح برخی از دلایل ایجاد مناطق آزاد تجاری بخصوص بهبود روند اقتصادی کشور، گفت: البته مناطق آزاد بیشتر بر «واردات» کالا متمرکز شده‌اند و تاکنون فعالیت مطلوبی در بخش صادرات نداشته اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از عدم ذکر دلایل رشد ۴۶ درصدی حجم صادرات در دو ماهه نخست سال جاری از مسئولان گمرک خواست که مبنا و بازه زمانی ارقام اعلامی را مشخص کنند، اگرچه نباید تغییرات مثبت در عملکرد گمرک و همچنین حمایت جدی تر این مجموعه از صادرکنندگان؛ پس از روی کار آمدن ریاست جدید را نادیده گرفت.

وی در خصوص تداوم معضل «رسوب کالا» در گمرکات کشور نیز گفت: اگرچه دولت تسهیلات جدیدی برای فعالان اقتصادی با هدف تسریع در روند ترخیص کالا درنظر گرفته اما روند ثبت سفارش همچنان با مشکلات متعددی مواجه است که باید اقدامات مناسب جهت رفع آنها اتخاذ شود.

این فعال اقتصادی در پایان با ابراز نارضایتی از وضعیت نامناسب توزیع و حمل و نقل کالا بخصوص کالاهای صادراتی در کشور، افزود: به نظر می‌رسد که عمده امکانات دولت در بخش حمل و نقل کالا، بر امر واردات متمرکز است که این دیدگاه باید مورد بازنگری قرار گیرد، اگرچه زیرساخت های موجود در بخش توزیع کالا نیز بلحاظ نقش آن در تامین مایحتاج کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

کد خبر 43266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =