با رفع تحریم ها ایران می تواند بازارهای از دست رفته خود را بدست آورد

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: امور اقتصادی و تجاری ایران در همکاری با دیگر کشورها به طور معمول از بی تدبیری ها و فرصت سوزی ها رنج برده و در اوایل دهه ۹۰ بهترین فرصت های اقتصادی خود را در این بخش از دست داد به طوری که در آن زمان بازارهای ایران را کشورهای همسایه گرفتند لذا ایران تنها با رفع تحریم ها می تواند زمینه حضور مجدد خود در این بازارها را فراهم کند.

سیدمرتضی افقه درخصوص ارزیابی خود از افزایش مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه در اقتصاد کلان کشور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، تاکید کرد که اگر کشور بخواهد از تمام ظرفیت های اقتصادی خود برای رشد، پیشرفت و رفاه مردم استفاده نماید باید هرچه سریعتر برای رفع تحریم ها تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه اولین اولویت ایران در کاهش مشکلات اقتصادی باید توسعه تجارت با همسایگان باشد، ادامه داد: اموری تجاری ایران هم مانند دیگر بخش های اقتصادی، مشکلات متنوعی دارد که بخش عمده آن از بی تدبیری ها و فرصت سوزی ها ناشی می شود که دستگاههای مسئول باید برای رفع این نارسایی ها تلاش کرده و تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

افقه با تشریح بخشی از مزایای توسعه تجارت با همسایگان، گفت: پایین بودن هزینه نقل و انتقال کالا، نزدیکی های فرهنگی و سیاسی و هم سطح بودن توان اقتصادی ما با کشورهای همسایه، توسعه مراوده تجاری ایران با آنها را اقتصادی تر می کند ولی اگر ایران بخواهد مبادلات تجاری خود را با کشورهای پیشرفته توسعه دهد به طور قطع تجارتی نابرابر به لحاظ قیمت و کیفیت محصولات خواهد بود.

وی موقعیت جغرافیایی خاص ایران را یکی از امتیازات بی نظیر ایران در منطقه دانست و افزود: بخش اقتصادی ایران اگر تحرک اقتصادی خوبی داشته باشد می تواند از این ویژگی برای توسعه مبادلات تجاری خود با همسایگان استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تجارت ترجیحی ایران با همسایگان گفت: به همان میزان که کشور ما در تولید داخل، ایجاد اشتغال و سایر جنبه های اقتصادی و اجتماعی اتلاف منابع و فرصت سوزی داشته، متاسفانه از فرصت های ایجاد شده در مقاطع مختلف در گسترش مراودات تجارت با همسایگان نیز نه تنها استفاده نکرده بلکه با از دست دادن فرصت ها، آن را در اختیار دیگر کشورها گذاشته و در نتیجه بسیاری از بازارها را از دست داده است.

افقه ادامه داد: اوایل دهه ۹۰ فرصت خوبی برای ایران به وجود آمد که از بازارهای دیگر کشورها استفاده کند اما تشدید مشکلات و موانع در رونق کسب و کارهای داخلی، مانع از تحقق اهداف تولیدکنندگان در امر صادرات شد.

این اقتصاددان، عراق را یکی از کشورهایی که می توانستیم با آن مراودات تجاری بیشتری داشته باشیم، ذکر کرد و گفت: مزایای این تجارت حتی از حضور در بازار جمهوری های آسیای میانه هم بیشتر بود زیرا مرزنشینان استان های مرزی بخصوص خوزستانی ها به دلیل روابط فامیلی با اعراب عراق، تمایل زیادی داشتند که با ایران به طور مدام در ارتباط باشند.

افقه در پایان گفت: متاسفانه ناکارآمدی دستگاههای اداری، اجرایی و وجود قوانین دست و پاگیر اداری در بخش تجارت، سبب شد که ترکیه و دیگر کشورها این بازار بسیار خوب و بکر را از ما بگیرند به طوری که ما در حال حاضر کمترین سود را از این بازارها کسب می کنیم.

کد خبر 43159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =