منفعت کرونا برای شرکت های بیمه

یک کارشناس صنعت بیمه گفت: با وجودی که همواره بیشترین خسارات پرداختی شرکت های بیمه ای مربوط به پرتفوی شخص ثالث است اما در بازه زمانی ۲ ساله شیوع ویروس کرونا، تعداد و حجم خسارات پرداختی  بیمه نامه های خودرو(ثالث و بدنه) کاهش چشمگیری داشته اند.

رسول خرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به آمار منتشر شده از سوی بیمه مرکزی درخصوص میزان خسارات پرداختی این صنعت طی سال های ۹۸ - ۹۹ و کاهش چشمگیر خسارت بیمه های خودرویی، اظهار داشت: شاید بتوان عامل اصلی کاهش این خسارات را افت میزان تردد و افزایش نرخ خودرو دانست.

وی در خصوص دیگر دلایل کاهش خسارت پرداختی از سوی صنعت بیمه، ادامه داد: افزایش قیمت خودرو، هزینه تعمیرات و بهای لوازم یدکی نیز سبب شده رانندگان در عبور و مرور خود بیشتر احتیاط کنند و در نتیجه پرداخت خسارت تصادف به کمترین حد ممکن کاهش یافته است.

این فعال صنعت بیمه کشور با اشاره به کسب سود خوبی که شرکت های بیمه در پایان سال های مالی منتهی به دوره همه‌گیری ویروس کرونا بدست آورده اند، افزود: کاهش حجم پرداخت خسارات به نسبت کسب درآمدهای مالی زیاد، سودآوری فراوانی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.

وی سودآوری اخیر شرکت های بیمه را واقعی ندانست و گفت: از آنجا که قیمت خودرو و شیب کاهشی نرخ آن طی سه ماهه پایانی سال گذشته و همزمانی آن با روند افزایشی نرخ پرتفوی ها، باعث شده تا شرکت‌های بیمه، به تناسب مبلغ بیمه‌شده نسبت به قیمت واقعی مال، مسئول و متعهد به پرداخت خسارت شوند، لذا براساس مفاهیم اقتصادی این سود واقعی و درآمد پایدار به شمار نمی رود.

 خرم با اشاره به نبود سیاست های سریالی و تعمیمی در صنعت بیمه برای دوره اتمام شیوع کرونا، نوسانات نرخ خودرو و افزایش مجدد ترددها، گفت: روند کاهشی امروزه پرداخت خسارات، برای شرکت های بیمه همیشگی نخواهد بود به طوری که هم اکنون حق بیمه ها، نصف ارزش واقعی بیمه نامه و حق بیمه ثالث خودروها را تحت پوشش قرار می دهند که در صورت بازگشت شرایط به زندگی عادی، افزایش خسارات پرداختی خودرو نیز به میزان قبل برمی گردد.

این کارشناس صنعت بییمه افزود: بنابراین اگر روزی ترددها افزایش یابد و روند کاهشی قیمت خودرو ادامه داشته باشد؛ شرکت‌های بیمه برای صدور بیمه نامه، مجبور به اخذ سود کمتر، تخفیف بیشتر و یا شراکت در پرداخت حق بیمه آتی حداقل بیمه‌گذاران خواهند بود.

وی یادآور شد: بنابراین نباید به کسب سودهای مقطعی از بیمه نامه های درمان و کاهش خسارات پرداختی در برخی پرتفوی ها دلخوش بود چون تدوین سیاست های بلندمدت سریالی حمایتی و اصلاح قوانین در برخی زمان‌های خاص از سوی تصمیم گیران صنعت بیمه الزامی و مهم خواهد بود.

کد خبر 42486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =