مانع تراشی های متعدد سبب غیرفعال بودن بورس است

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: پیش از این کمترین افت شاخص در بورس سبب حمایت سازمان و وزارتخانه مربوطه از آن با هدف پیشگیری از افزایش مشکلات این بازار می شد؛ اما امروزه نه تنها این سیاست حمایتی به حاشیه رفته بلکه مانع تراشی های متعدد سبب غیرفعال شدن بازار سرمایه نیز شده است.

محمد خیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بازار سرمایه را جدا از بخش تولید ندانست و افزود: امروزه بورس تا حدی با موانع متعدد ناشی از دخالت های مدیریتی و نبود حمایت کارشناسانه دست به گریبان است که بخش تولید نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته و در عمل با مشکلات متنوعی مواجه شده است.

وی بر ضرورت تلاش دولت و دستگاههای دخیل در فعالیت های اقتصادی برای تحقق اهداف شعار ۱۴۰۰ در جهت مانع زدایی ها تاکید کرد و ادامه داد: تدوین قوانین و مصوبات سال های اخیر برخی از دستگاهها نه تنها راهگشای تسهیل فعالیت در این بخش نبوده بلکه سبب ایجاد فشار فروش در بازار سرمایه و مانع از افزایش قیمت سهام شده است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: با ارتباط و اثرگذاری مستقیمی که بازار سرمایه و بخش تولید دارند؛ قطعا وجود موانع متعدد در مسیر رونق بورس، منجر به ایستایی بخش تولید خواهد شد.

خیری تصمیمات بانک مرکزی، نوسان نرخ دلار، عدم مدیریت حجم نقدینگی و چگونگی تزریق آن به صنایع را از دیگر موانع رونق بورس دانست و تصریح کرد: دلیل بازار سرمایه ای که فاندامنتالی شده و نقدینگی ندارد و همان نقدینگی هم در بازار محبوس شده را می توان در تدوین مقررات و مصوبات سریع الخلقه و غیرکارشناسانه دستگاههای مسئول دید.

وی یادآور شد: سال های پیش و هر زمان که شاخص بازار بورس با افت شدید مواجه می شد، سازمان بورس از آن حمایت می کرد اما مدت هاست که این سیاست اجرا نمی شود و بازار شکل غیرفعال به خود گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه برای خروج بورس از وضعیت "استندبای"، حذف مدیریت شبه دولتی ها و برخی نهادها را خواستار شد و تصریح کرد: مدتها می شود که کنترل این بازار از دست کارشناسان دستگاههای مسئول ذیربط خارج شده به طوری که سودجویان در زمان رشد قیمت سهام مورد نظر، برای فروش به بازار فشار می آورند و مانع افزایش واقعی قیمت ها می شوند.

 خیری در پایان تاکید کرد که رونق بورس با حذف موانعی چون رانت، فشار فروش، عدم مدیریت عرضه های اولیه، قوانین خلق الساعه و تنها در سایه نظارت، بازبینی قوانین و اجرای صحیح آنها عملی خواهد شد.

کد خبر 42185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =