برنامه تولید خودرو در ۱۴۰۰

وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد و تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو  را برای سال‌جاری هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز، محسن صالحی‌نیا معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به سیاست های تولیدی و سهم دو خودروساز بزرگ کشور گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه سهم ایران خودرو و سایپا بوده و الباقی آن یعنی ۱۵۰ هزار دستگاه نیز سهم خودروسازان خصوصی است.

 اعلام برنامه تولید خودرو از سوی وزارت صمت در شرایطی به سنتی همه ساله تبدیل شده و در ابتدای هر سال وزارت‌نشینان از آن رونمایی می‌کنند که این مساله در دنیا مرسوم نیست.

 در عرصه بین‌المللی مدیران ارشد هر شرکت خودروسازی با توجه به شرایط حاکم بر بنگاه تحت مدیریت خود برنامه تولید را اعلام می‌کنند بنابراین اگر قرار است برنامه تولید خودرو اعلام شود به طور طبیعی این مساله  در حیطه اختیار مدیران خودروساز به شمار می رود اما آنچه مشخص است برنامه تولید خودرو باید توسط مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین مدیران عامل شرکت‌های خودروساز خصوصی با توجه به وضعیت حاکم بر این شرکت‌ها اعلام شود نه اینکه وزارت صمت برنامه تولید خودرو را به نوعی به مدیران خودروساز دیکته کند.

اما مدیران ارشد وزارت صمت فارغ از شرایط حاکم بر شرکت‌های خودروساز در قامت سیاست‌گذار خودرویی هر ساله برنامه تولید خودرو را به خودروسازان دیکته می‌کنند. با این حال بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو با توجه به مذاکرات برجامی و همچنین پایان دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری، ابهامات زیادی را در مورد تعداد تولید محصولات خودرویی مطرح می‌کنند. به‌طوری‌که اگر مذاکرات برجامی نتیجه‌بخش و منجر به رفع تحریم‌ها شود که  تاثیر زیادی در تعداد تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز به‌خصوص بخش خصوصی خواهد داشت.

یادآور می شود؛ مقایسه آمار تولید خودرو در سال گذشته با هدف‌گذاری صورت گرفته برای سال ۱۴۰۰ رشدی حول و حوش ۲۵ درصد را نشان می‌دهد به طوری که رئیس هیات عامل ایدرو عدد تولید خودرو در سال گذشته را حدود یک میلیون دستگاه عنوان می‌کند. تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته در شرایطی محقق شده اکه در ابتدای سال ۹۹ وزارت صمت تولید یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را هدف‌گذاری کرده بود.

 هرچند آمارها از رشد ۲۱ درصدی تولید خودرو در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن حکایت دارد با این حال شاهد هستیم که به رغم این رشد تولید باز هم هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای سال گذشته محقق نشده است. وزارت صمت در سال ۹۸ هم تولید حول و حوش یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را هدف‌گذاری کرده بود که در نهایت خودروسازان توانستند عددی در حدود ۸۰۰ هزار دستگاه را محقق کنند.

بر این اساس چنانچه خودروسازان بخواهند بر خلاف دو سال گذشته در سال‌جاری هدف‌گذاری اعلام شده توسط وزارت صمت را به‌طور کامل محقق کنند باید از پس برخی چالش‌هایی که در مسیر تولید آنها قرار دارد برآیند. بی‌تردید اصلی‌ترین چالش این چند ساله شرکت‌های خودروساز بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو و خروج شرکای بین‌المللی است. بی‌شک اگر تحریم‌ها لغو شود، موانعی که در حال حاضر خودروسازان با آن دست به گریبان هستند از مسیر تولید این شرکت‌ها برداشته می‌شود و تحقق تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری دور از دسترس نخواهد بود و اگر همچنان در روی همین پاشنه بچرخد و تحریم‌های صنعت خودروی کشور ادامه داشته باشد تحقق رشد تولید ۲۵ درصدی در پایان سال ۱۴۰۰ در قیاس با سال گذشته با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.

کد خبر 41847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =