ایران به تولیدکننده و صادرکننده فولاد جهان تبدیل شده است

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: روزی واردکننده فولاد بودیم اما امروز تولیدکننده و صادرکننده فولاد هستیم و ایران در بین کشورهای صاحب نام فولاد دنیا، رتبه یازدهم را در بخش تولید به خود اختصاص داده است.

به گزارش اگزیم نیوز، علیرضا رزم حسینی روز پنجشنبه‌ در مراسم بهره برداری از پنج طرح‌ ملی این وزارتخانه با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان در پنج استان کشور که با دستور رییس‌جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد،‌ افزود:‌ اولین پروژه ای که امروز به بهره‌برداری می رسد، مربوط به تولید فولاد آلیاژهای خاص در کارخانه اسفراین است که خط جدیدی برای این منظور راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این فولادهای خاص برای لوله های بدون درز در صنایع شرکت نفت و گاز کشور مورد استفاده قرار می گیرد و از این بابت به تولید داخل و تولید قطعات آلیاژی خاص که امروز افتتاح می شود،‌ کمک خواهد کرد.

رزم حسینی با بیان اینکه امروز یک معدن مس متعلق به بخش خصوصی در استان قزوین نیز به بهره برداری می رسد، افزود: ‌امروزه بخش خصوصی نیز در حوزه مس که سرمایه گذاری کلانی هم نیاز دارد، کم کم ورود پیدا کرده است، در حالی که قبل از انقلاب، تولید ما در این بخش صفر بود، ‌امروز به ۴۰۰ هزار تن رسیده است و حتی صارکننده مس به جهان هستیم.

وزیر صنعت ادامه داد:‌ در حوزه معادن سنگ آهن نیز پروژه گل گوهر را داریم که پیش فراوری خوردایش سنگان و پروژه بسیار مهمی است و می توان گفت امروز گل گهر سیرجان به پارس جنوبی تبدیل شده است و ظرفیت های سرمایه گذاری فراوانی در این بخش در حال اجرا داریم. ضمن اینکه انتقال آب فاخر که از پروژه‌های ماندگار نظام است، سبب شده که اکنون از آب شیرین دریا برای پروژه های صنعتی استفاده کنیم.

براساس این گزارش؛‌ لحظاتی قبل بهره‌برداری از پنج طرح‌ ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتبار چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان در پنج استان کشور با دستور رییس‌جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانس آغاز شد.

در شصتمین برنامه پویش جهش تولید در دومین پنجشنبه سال ۱۴۰۰، طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج استان کرمان، خراسان شمالی، قزوین، فارس و سمنان به بهره برداری رسید.

طرح‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسید، در زمینه تولید شمش آلیاژی، مس کاتد، کاشی و سرامیک، خردایش و دانه‌بندی سنگ آهن و همچنین تکمیل زیرساخت‌های فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی گرمسار است.

پروژه دیگری که امروز به بهره برداری رسید، طرح تولیدی کاشی دیوار و کف صدف سرام استقلال آباده است که عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ با اعتباری بلغ بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در شهرک صنعتی آباده آغاز شده است.

کد خبر 41817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =