نماینده مجلس: کمیسیون صنایع و معادن طرح رفع موانع تولید را تدوین کرد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون طرح رفع موانع تولید را به منظور برطرف کردن قوانین مزاحم و دست و پا گیر تدوین کرده است که بزودی در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، علی جدی روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی هم تیم ۳۰ نفره از نمایندگان ادوار گذشته و نمایندگان فعلی تشکیل داده است تا با حذف قوانین دست و پا گیر، مسیر را برای تولید آسان سازی کند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مانع زدایی از تولید گفت: یک سری مقررات دست و پاگیر تعریف شده است که سد راه تولید می شود و قوانینی هم در مجلس وضع شده است که بروکراسی اداری را بیشتر کرده است، مجلس تلاش دارد تا این قوانین دست و پاگیر حذف و کارها برای تولید روان تر شود.

وی گفت: مقررات دست و پا گیر و قوانین مزاحم، سبب گلایه تولیدکننده ها هم است، خیلی از آنها  اعتقاد دارند که اگر مسوولان و متولیان کاری با آنان نداشته باشند، مشکلات تولید کمتر می شود، در حقیقت دستگاه های متولی، بیش از آنکه کمک باشند مانع کار هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از ایرادها در پشتیبانی از واحدهای تولیدی این است که حمایت‌ها عمدتا تا مرحله افتتاح و آغاز بهره برداری وجود دارد و پس از آن رها می شود، این در حالی است که کمک به تولید باید در حین فعالیت هم باشد.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در شعار سال به پشتیبانی ها اشاره کرده و بر آن تاکید دارند در کشور برای کمک به تولید در مرحله راه اندازی و شروع بهره برداری پشتیانی انجام می شود و تسهیلات پرداخت می شود اما در حین کار که باید تولید توسعه یابد و پایدار شود، برای حمایت و پشتیبانی برنامه ای وجود ندارد.

جدی افزود: وقتی واحد صنعتی به مرحله تولید می رسد، نیاز است برای ادامه کار و برای اینکه رشد و توسعه داشته باشد، مورد حمایت قرار گیرد اما در این زمینه پشتیبانی ها بویژه کمک های بانکی، کم است.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود، تبعیض در توزیع فرصت ها میان تولیدکننده ها را از مشکلات عنوان کرد و گفت: به طور مثال برخی از تولیدکننده ها که به رانت دسترسی دارند، راحت تر مواد اولیه را تامین می کنند، این تبعیض ها باید از بین برود.

وی گفت: بسیاری از کارخانه ها، ماده اولیه را از پتروشیمی تامین می کنند، برخی از آنان که به رانت دسترسی ندارند، مواد اولیه را از بازار آزاد و با بیش از  ۷۰ درصد و برخی تا ۲ برابر بیشتر از قیمت بورس خریداری می کنند، در این شرایط توان رقابت این واحدها در بازار به شدت کاهش می یابد.

وی با اشاره به انتقاد تولیدکننده ها از صدور اجراییه بانک ها گفت:  به محض این که سررسید تسهیلات بانک عقب می افتد، بانک ها تولید را متوقف می کنند، این هنر نیست که برای دریافت بدهی، تولید متوقف شود و یا برای مصادره اقدام شود، مجموعه تولیدی زمانی می تواند بدهی را پرداخت کند که فعال باشد و تولید تداوم داشته باشد، با تعطیلی کارخانه، نمی توان به مطالبه دست یافت.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این زمینه پیش از این قوه قضاییه ورود داشته تا از صدور اجراییه جلوگیری شود اما خیلی از بانک ها اجرا نمی کردند، تلاش داریم تا طرح مزبور تبدیل به قانون شود و دست قوه قضاییه برای کمک به تولید باز شود.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سال قبل سال خاص برای تولید بود با وجود مشکلات، در برخی از حوزه ها شاهد رشد تولید بودیم، تولید لوازم خانگی، تولید محصولات پتروشیمی، فولاد و خودرو رشد مناسبی داشت اما در تولید پوشاک و یا صنعت نساجی با افت روبه رو بودیم.

رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع، کامل محقق شود.

کد خبر 41744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =