ضرورت اتخاذ استراتژی قوی تجاری با روسیه، ترکیه و امارات

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به پتانسیل جذب یک هزار و ۱۶۰ میلیارد دلاری کشورهای همسایه ایران، خواستار اتخاذ یک استراتژی قوی تجاری به ویژه با سه کشور روسیه، ترکیه و امارات شد.

فرشید فرزانگان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، اظهار داشت: اولویت اقتصادی کشور باید توسعه روابط با کشورهای همسایه باشد و این موضوع نیازمند یک استراتژی بسیار قوی است؛ توسعه روابط سیاسی در این زمینه باید در خدمت توسعه روابط اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: هر اندازه دیپلماسی قوی اقتصادی نه فقط توسط وزارت صمت داشته باشیم، شرایط اقتصادی و دستیابی به بازارهای هدف صادراتی بهتر خواهد شد. البته این امر نیازمند آن است که تمام عوامل دخیل در تجارت مانند وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی هماهنگی ارگانی با هم داشته باشند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: هر اندازه تراز تجاری کشور بالاتر برود، تحریم کشور غیرممکن‌تر خواهد شد و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم، ارتقای روابط تجاری و اقتصادی با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد: زیر بار فشارها و محدودیت‌های موجود هر اندازه روی صادرات کار کنیم و نهادها و ارگان‌های دخیل در تجارت با هم هماهنگ‌تر باشند، در خدمت رشد اقتصادی و بهبود زندگی و معیشت مردم خواهد بود. این موضوع به کاهش بیکاری و تورم خواهد انجامید.

فرزانگان ادامه داد: توسعه صادرات زمانی بروز و ظهور پیدا می‌کند که فضای اقتصادی کشور پویا و قابل برنامه‌ریزی بوده و فعالان اقتصادی شاهد کاهش بروکراسی باشند.

وی گفت: در حال حاضر کشورهای همسایه ایران به جز هند و چین، پتانسیل جذب و واردات یک هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار کالا را دارند که سهم ایران از این بازار تنها ۲ درصد است. در صورتی که هند و چین را هم به کشورهای همسایه اضافه کنیم، با بازار بسیار بزرگ و پرمصرفی روبه‌رو خواهیم بود که طبقه متوسط در آنها به شدت در حال رشد است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در طول ۳ سال گذشته و تحت تحریم بیشترین فشار به شرکت‌های تولیدی وارد شده است، اظهار داشت: به نظر من باید در زمینه تامین مالی، نقدینگی و سرمایه در گردش و همچنین تامین مواد اولیه به واحدهای تولیدی کمک شود تا چرخ تولید آنها بچرخد و کارگران آنها بیکار نشوند. تمامی این مسائل نیز با توسعه صادرات رونق پیدا می‌کند.

ضرورت پیوستن به نظام تعرفه‌ای منطقه‌ای

فرزانگان تصریح کرد: باید به نظام‌های تعرفه‌ای مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین نظام‌های پولی مانند گروه ویژه اقدام مالی(FATF)بپیوندیم تا راه برای الحاق به سازمان تجارت جهانی تسهیل شود.

وی گفت: هزینه حمل در کشور ما بسیار بالاست و برای توسعه صادرات ضرورت دارد تا هزینه حمل کاهش یابد تا صادرکنندگان در فضای رقابتی‌تری به فعالیت بپردازند.

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: سه کشور روسیه، ترکیه و امارات از بین کشورهای همسایه ایران بالاترین جذب واردات کالا را دارند و ما برای روابط اقتصادی با آنها باید یک استراتژی قوی داشته باشیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای عضو اوراسیا، پتانسیل بالایی برای خرید کالاهای ایرانی دارند و باید مشکلات موجود سیاسی و تجاری با این کشورها را حل کرد.

فرزانگان پیشنهاد کرد: مقامات کشور در سفرهای رسمی خود تعدادی از فعالان بخش خصوصی را نیز همراه خود ببرند زیرا این امر به تقویت مناسیبات تجاری و اقتصادی منجر خواهد شد.

کد خبر 41584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =