سهم ۴۰ درصدی بافته های زنان عشایری در صادرات فرش

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: هم اکنون ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور، دست بافته‌های زنان عشایری است.

به گزارش اگزیم نیوز، شاهپور علائی مقدم با اشاره به اینکه آمار رسمی از صادرات عشایر توسط اتحادیه ها و انجمن ها وجود ندارد، بیان کرد: بخش عمده صادرات غیرمستقیم این بخش مربوط به صنایع دستی عشایری تولید شده از سوی زنان است یعنی در حال حاضر ۴۰ درصد از مجموع صادرات شرکت های صادرکننده به خارج از کشور را دست بافته های زنان عشایری تشکیل می دهد.

وی افزود: در حال حاضر عشایر از این کار، منفعت مناسبی به دست نمی آورند و بیشترین سود به دست واسطه ها و شرکت‌های صادرکننده می‌رسد.

علائی مقدم با تاکید بر اینکه ۱.۴  درصد جمعیت عشایری کشور را عشایر خراسان شمالی تشکیل می‌دهند، گفت: جمعیت عشایری کشور یک میلیون و دویست هزار نفر است که حدود ۱۸ هزار نفر آنها در خراسان شمالی حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه برای عشایر خراسان شمالی و استان گلستان حدود ۲ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در نظر گرفته شد، ادامه داد: پروژه تامین آب سالم برای عشایر در این بازدید مورد توجه قرار گرفت که با انجام این پروژه دو هزار نفر از عشایر از آب سالم برخوردار می شوند.

علائی مقدم با تاکید بر اینکه پکیج و پنل های خورشیدی در بین عشایر خراسان شمالی و استان گلستان توزیع می‌شود، تصریح کرد: توزیع پکیج ها و پنل های خورشیدی در بین عشایر تا ۹۰ درصد بلاعوض است و در این منطقه ۲۰۰ پکیج خورشیدی از سوی اداره امور عشایری دو استان خراسان شمالی و گلستان، توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سهمیه نفت عشایر نیز از ۵۰ به ۱۲۰ لیتر افزایش پیدا کرد، ادامه داد: علاوه بر افزایش سهمیه آرد هر نفر از عشایر به ۱۲ کیلوگرم، کمک هزینه‌ای جهت حمل آرد و سوخت نیز به عشایر اختصاص پیدا کرد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در خصوص کمک هزینه حمل آرد و سوخت سهمیه عشایر خراسان شمالی نیز افزود: ۶۵۰ میلیون تومان یارانه حمل آرد و سوخت برای عشایر خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.

 مینا ساعتچی

کد خبر 41487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =