رونق تولید کالای ایرانی در شرایط تحریم و شیوع کرونا

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: افزایش قیمت دلار با وجود همه مشکلاتی که برای کشور و معیشت مردم ایجاد کرد، اما در حوزه تجارت بین‌الملل سبب شد تا واردات کالاهای خارجی گران‌تر از قبل تمام شود، همین مساله سبب شد تا شاهد کاهش قاچاق و ایجاد رونق برای کالای ایرانی باشیم.

به گزارش اگزیم نیوز، «آرمان خالقی»امروز(چهارشنبه)در گفت‌وگویی با اشاره به شاخص سهولت فضای کسب‌وکار در کشورمان، اظهار داشت: در این زمینه مطابق بررسی‌های بانک جهانی امتیاز خوبی در مقایسه با دیگر کشورها نداریم و علاوه بر آن، در یک فضای عینی و عملی نیز با همه وجود در حال حس کردن آن هستیم.

وی تصریح‌کرد:‌ هرچه دغدغه‌های برون‌بنگاهی افزایش یابد، فضای کسب‌وکار نامطلوب‌تر خواهد شد که نمونه آن را در بروکراسی اداری، دشواری اخذ مجوزها، تغییرات ناگهانی قوانین و مقررات، مشکلات گمرکی، مالیات، تسهیلات بانکی، قانون کار، بیمه تامین اجتماعی، ورشکستگی شرکت‌ها، قانون تجارت و غیره شاهدیم.

بهبود وضعیت تولید و روی آوردن به کالای ایرانی

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآور شد: سال ۹۹ با توجه به تداوم تحریم‌ها، پاندمی کرونا، تشدید تورم و رکود و سقوط ارزش ریال، برای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی و عموم مردم سال سختی بود، اما در همین سال سخت نیز چند اتفاق ویژه را شاهد بودیم.

به گفته وی، کاهش ارزش ریال با وجود همه مشکلاتی که برای کشور و معیشت مردم ایجاد کرد، اما در حوزه تجارت بین‌الملل سبب شد تا واردات کالاهای خارجی گران‌تر از قبل تمام شده و به‌صرفه نباشد، همین مساله سبب شد تا شاهد ورود کمتر کالای قاچاق باشیم و فضا برای تولیدکنندگان داخلی بازتر شود.

خالقی خاطرنشان‌کرد: این فضا به‌ویژه در صنایع لوازم‌خانگی، نساجی و پوشاک و صنایع غذایی، کمک حال صنایع داخلی شد.

وی بیان‌داشت: شرایط اقتصادی سبب شد تا در حوزه کالاهای گران‌قیمت بادوام مثل حوزه ساختمان، شاهد کاهش تولید مسکن و گرانی مصالح ساختمانی باشیم، در نتیجه طیف وسیعی از مردم قادر به خرید مسکن نشدند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه‌داد:‌ در حوزه کالاهای مصرفی با دوام نظیر خودرو، فرش و لوازم‌خانگی، شاهد بودیم مردم نسبت به قدرت خریدشان در حال خرید هستند و برخی دیگر نیز ورود به بازار ارز، بورس و سهام را ترجیح دادند، اما آنچه مسلم است نگهداری پول نقد بسیار کاهش یافت.

وی اضافه ‌کرد:‌ افرادی که قدرت خرید کالاهای بادوام را نداشتند نیز به خرید بیشتر مایحتاج عمومی خود روی آوردند، به‌طوری که در برخی موارد احتکار خانگی مایحتاج را شاهد بودیم.

خالقی اظهار داشت: همه تغییرات سریع یاد شده سبب شد تا محاسبات مسوولان اقتصادی کشور به هم بریزد و هر لحظه شاهد باشیم سیل نقدینگی مردم به سمت و سویی منحرف شده و آن قسمت را به هم بریزد که ناشی از مدیریت اشتباه اقتصادی است.

وی خاطرنشان‌کرد: با محدود شدن ورود کالاهای خارجی و فعالیت خارجی‌ها در کشور، توان تولید داخل به راه افتاد، به طوری که شاهد فعال شدن بسیاری واحدهای تولیدی غیرفعال و نیمه فعال و افزایش ظرفیت واحدهای موجود بودیم، همچنین اراده‌ای در قوای سه‌گانه کشور برای کمک به واحدهای راکد شکل گرفت.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان‌داشت: به این ترتیب، پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که تولید، محور اقتصاد کشور است و تولید ملی، افتخار ملی شد و مردم بیشتری به سوی خرید کالای ایرانی روی آوردند که همه اینها در مجع اتفاقاتی مبارک و از فرصت‌هایی بود که تحریم‌ها در اختیارمان گذاشت.

استقبال از عادی شدن شرایط بین‌المللی و حضور خارجی‌ها

وی در ادامه با اشاره به احتمال برداشته شدن تحریم‌ها در فضای جدید سیاسی بین‌المللی، گفت: در سال‌های گذشته و متاثر از تحریم‌ها، نوعی شرایط گلخانه‌ای در فضای اقتصادی کشور ایجاد شد تا به هر نحوی تولید را حفظ کنیم، به‌طوری که امتیازاتی داده شد تا تولید به هر قیمتی ادامه یابد.

خالقی، در عین حال تاکید کرد: باید مراقبت کنیم تا این شرایط سبب تنبل شدن تولیدکنندگان نشود و به شرایط حمایتی عادت نکنند، زیرا اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود و کالاهای خارجی به بازار بیایند، آنگاه تولیدات داخلی با شوک مواجه می‌شوند.

وی یادآور شد: همین مساله سبب شد تا امروز در صنعت خودرو با شرایط انحصاری مطلق مواجه باشیم، به‌طوری که اگر خودروهای خارجی مدرن با امکانات و آپشن‌های روز وارد کشور شوند، تولیدات داخلی یارای رقابت با آنها را نخواهند داشت و این صنعت آسیب خواهد دید.

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: بر این اساس باید برای تولید رقابتی با عرضه رقابتی تلاش و هوشمندانه اقدام کنیم تا وقتی که شرایط و فضای بین المللی نرمال شد، آسیب نبینیم.

وی با تاکید بر اینکه این دیدگاه به معنای استقبال از مصرف کالاهای خارجی نیست، تصریح‌کرد:‌ ما فعالان اقتصادی از طبیعی شدن روند مبادلات بین‌المللی استقبال می‌کنیم، زیرا در این شرایط می‌توان مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز را وارد کرده و کیفیت محصولات‌مان را در فضای رقابتی افزایش دهیم، اما تداوم فضای گلخانه‌ای موجود روح رقابت را از ما می‌گیرد.

خالقی با اشاره به ادبیات اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی وقتی حاصل می‌شود که اقتصاد کشورمان و دیگر کشورها را به صورت دوجانبه به یکدیگر متصل کرده و هر چقدر تعداد این کشورها افزایش یابد، منافع اقتصادی مشترکی تعریف می‌شود و در این صورت، دیگر تحریم‌ها کارساز نبوده و آسیب رساندن خارجی‌ها به اقتصاد کشورمان دشوار می‌شود.

خانه صنعت و ارائه مشاوره به دولت‌ها

خالقی با اشاره به در پیش بودن سال ۱۴۰۰، به انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید اشاره کرد و گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به عنوان یک تشکل، وظیفه جمع‌بندی نظرات و خواسته‌های فعالان مختلف بخش‌های تجاری، صنعتی و معدنی کشور را دارد تا بتواند گزارش‌های مدون‌تر و به‌روزتری به دولت جدید ارائه کند تا با اطلاعات بهتری وارد عرصه کار شود.

وی گفت:‌ سال آینده در تلاشیم تا تصدی‌های دولت را حتی المقدور به تشکل‌های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت تفویض کنیم تا دولت کوچک‌تر و چابک‌تر شده و بتواند به حوزه وظایف سیاست‌گذاری و نظارت خود پرداخته و از بنگاه‌داری بپرهیزد، زیرا در غیر این صورت دولت به رقیب بخش خصوصی بدل خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به برخی مشکلات خصوصی‌سازی‌ها، تاکیدکرد:‌ دولت و مجلس باید در این زمینه یک تصمیم جدید اتخاذ کرده و نوع نگاه‌ و رفتارشان را نسبت به مقوله خصوصی‌سازی مشخص کنند.

کد خبر 41479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =