زیرساخت مناسبی برای معاملات آنلاین طلا وجود ندارد

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به رخدادها و تجارب بدست آمده از نحوه خرید و فروش طلا در نوروز ۹۹، روز مادر و اعیاد شعبانیه سالجاری، گفت: هنوز برای انجام معاملات آنلاین این مصنوعات زیرساخت مطلوب در کشور وجود ندارد پس بهتر است خرید و فروش آن در فضای مجازی ممنوع شود.

به گزارش اگزیم نیوز، ابراهیم محمدولی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ از نبود زیرساخت های نظارتی مناسب برای انجام معاملات مصنوعات طلا در فضای مجازی خبر داد و افزود: در حال حاضر اشکالات زیادی در دادوستد این مصنوعات در فضای مجازی به چشم می خورد که کمبود این نارسایی ها در نهایت به نفع سودجویان است.

وی ادامه داد: بیشتر فروشندگان آنلاین طلا، پروانه کسب و کار نداشته و برخی دیگر نیز کالایی را به نمایش می گذارند که از نظر وزن، سنگ های به کار رفته، عیار مورد نظر و غیره با آنچه در واقعیت است؛ تفاوت زیادی دارد.

این فعال بخش خصوصی عدم پاسخگویی و دسترسی به فروشنده را بیشترین شکایت خریداران آنلاین طلا دانست و گفت: در این نوع معاملات، ابهامات بسیاری دیده می شود که خریدار و فروشنده را به مشکل کشانده و درگیر می کند، ضمن آنکه اتحادیه نیز در این زمینه مسئولیتی ندارد و نمی تواند مشکلی را مرتفع سازد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران افزود: این معاملات همواره به ضرر خریداران نبوده؛ بلکه کلاهبرداران نیز در قالب مشتری از نبود نظارت و ابهامات معاملاتی از فروشندگان سوءاستفاده می کنند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: سودجویان پس از دریافت طلا به بهانه های مختلف، کالا را مرجوع کرده و پولی را اخذ می کنند و زمانی که طلا به دست فروشنده می رسد، چیزی جز کالای بدلی و تقلبی وجود ندارد.

محمدولی به تلاش اتحادیه مربوطه و همکاری قوه قضاییه در جهت ساماندهی معاملات آنلاین طلا اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته رایزنی های متعددی با کارشناسان این قوه انجام شده تا به جای ممنوعیت خرید و فروش آنلاین، آیین نامه ای مناسب و کاربردی با هدف تسهیل خرید و فروش آنلاین تنظیم، مصوب و اجرایی شود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: مشکل معاملات آنلاین طلا، مختص به ایران نبوده و سایر کشورها نیز با مسائلی همچون نبود نظارت و سودجویی ها، دست به گریبان هستند به طوری که تا به امروز تجربه و یا فرمولی موفق برای این منظور دیده نشده است.

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات و ابهامات متعددی که در معاملات آنلاین طلا وجود دارد؛ این اتحادیه درصدد پاک کردن صورت مساله نبوده و تلاش دارد تا هرچه زودتر آیین نامه ای جامع و فراگیر تدوین کند.

محمدولی در پایان، خرید از واحدهای صنفی دارای پروانه را مطمئن ترین راه دادوستد طلا دانست و از خریداران مصنوعات طلا درخواست کرد تا همچنان معاملات خود را به شیوه قدیم انجام دهند و از مراجعه به سایت ها و صفحات مجازی خودداری کنند تا فعالان این صنف با کاهش پرونده های شکایتی، تمرکز بیشتری بر تدوین آیین نامه مربوطه داشته باشند.

براساس اخبار منتشر شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر کشور، قرار بر این بود تا آیین نامه ای در خصوص معاملات آنلاین طلا در سالجاری، ابلاغ شود و این موضوع همچنان در وزارت صمت، اتاق اصناف ایران و اتحادیه های مربوطه در حال بررسی بوده به طوری که تا به امروز هیچ یک از بندهای این آیین نامه نهایی نشده است.

کد خبر 41447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =