بندر چابهار راهی مطمئن برای توسعه صادرات با آسیای میانه است

«اس جایشانکار» وزیر امور خارجه هند طی سخنرانی خود در «روز چابهار» اعلام کرد: این بندر که در سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است راهی امن‌، مطمئن و قابل اعتماد برای تجارت با افغانستان و همچنین آسیای میانه به شمار می‌آید.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز از پایگاه خبری هندی « مینت»، جایشانکار تصریح کرد: بندر چابهار در ایران توانسته است طی مدت زمانی کوتاه جایگاه خود را میان کشورهای مختلف از جمله روسیه، برزیل، تایلند، آلمان، اوکراین و امارات متحده عربی تثبیت کند.

براساس این گزارش، هند و ایران در سال ۲۰۰۳ میلادی تصمیم گرفتند تا توسعه بندر چابهار را در مرز ایران با پاکستان عملی کنند.

هند می‌خواهد بندر چابهار را به عنوان مقابله با بندر «گوادر» پاکستان در نزدیکی ۷۲ کیلومتری با چابهار توسعه دهد که با همکاری چین در حال ساخت است.

براساس این گزارش، به سبب تشدید تنشها و اختلافات میان ایران و آمریکا توسعه بندرچابهار به تأخیر افتاده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا با هدف از سرگیری مذاکرات مجدد با تهران در خصوص برجام، «سیاست فشار حداکثری» را  علیه تهران اتخاذ کرده بود.

پس از آنکه آمریکا تحریمهایی را علیه صنعت نفت ایران اعمال کرد، این مساله بر حجم مبادلات تجاری میان تهران و دهلی تاثیر گذاشت.

بر پایه این گزارش، مبادلات تجاری میان ایران و هند در سالهای ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به ۴ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار رسید که این رقم با کاهش ۷۲ درصدی روبرو شده است.

 پس از آنکه «جو بایدن» به عنوان ریاست جمهوری آمریکا بر مستند قدرت نشست، هند تصمیم گرفت بار دیگر برنامه خود را برای توسعه این بندر استراتژیک از سر بگیرد.

کریدور شمال ‌- ‌جنوب:

پایگاه خبری هندی «ایندیا اکسپرس» نیز پیش‌تر در گزارشی نوشت که جایشانکار در روز چابهار خواستار قرار گیری بندر چابهار در مسیر حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب شده است.

جایشانکار در ادامه افزود: تغییر در نقطه اتکای رشد اقتصاد جهانی به سمت آسیا فرصت‌های بی‌سابقه ای را برای ارتباطات در منطقه ایجاد می‌کند.

موافقتنامه کریدور حمل ونقل بین‌المللی شمال ‌- ‌جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.

کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می‌باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر می‌باشد.

کریدور شمال–جنوب همچنین یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راه‌گذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.

برپایه این گزارش، همچنین مقامات هند هفته گذشته اعلام کردند این کشور تا پایان ماه ژوئن سال جاری چهار جرثقیل دیگر به بندر چابهار ارسال خواهد کرد تا روند کار در این بندر با سرعت بیشتری انجام شود.

گزارشهای خبری نشان می دهد، هند ماه گذشته (ژانویه) نیز دو جرثقیل سنگین به چابهار ارسال کرده بود.

براساس این گزارش، هند در بودجه سال ۲۰۲۱ خود یک میلیارد روپیه (معادل تقریبی ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفته است. 

همچنین دهلی‌نو در سال گذشته بودجه توسعه بندر چابهار را دو برابر کرده بود. 

کد خبر 41331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =