صادرکنندگان نقش اساسی درحرکت چرخ تولید دارند

معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صادرکنندگان و تولید کنندگان در زمان حاضر سرداران جنگ اقتصادی هستند و نقش اساسی در حرکت چرخ تولید کشور دارند.

به گزارش اگزیم نیوز، مظفر علیخانی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان استان بوشهر، افزود: ۸۵ درصد واردات کشور مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای واسطه‌ای است که برای واحدهای تولیدی کشور ضروری است و ارز لازم برای واردات آن را صادر کنندگان تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب شرایط حاضر را جنگ اقتصادی خواندند، اذعان کرد: در ۲ سال اخیر صادرات کشور بر اثر تحریم‌های ظالمانه دشمن با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم کرده‌است و از سویی دیگر محیط پیچیده و سیاست‌های ارزی و بخشنامه‌ها سبب شد مشکلاتی برای صادر کنندگان و مجریان قانون ایجاد شود.

علیخانی با بیان اینکه امروز را برای صادر کنندگانی جشن می‌گیریم که در این شرایط دشوار موفق شدند صادرات کشور را به خوبی به پیش ببرند، گفت: تولید و صادرات کشور با مشکلات بسیاری روبرو است که باید حل شود تا دست و پای صادرکنندگان بسته نشود.

معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به برخی از بخشنامه‌های صادراتی در ماه‌های گذشته، افزود: بازار صادراتی یک شبه به دست نمی‌آید که به صورت لحظه‌ای تصمیم به ممنوعیت یا آزادی صادرات کالایی خاص گرفته شود زیرا بازار هدف منتظر نمی‌ماند و به سمت دیگری گرایش پیدا می‌کند چون باید نیاز کشور خود را تامین کند.

وی اضافه کرد: از این رو رونق صادرات کشور نیازمند بازاری با ثبات است که باید تصمیم‌گیری‌ها شرایط لازم را برای ایجاد آن فراهم کرد.

علیخانی گفت: لازم است دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور در کنار یکدیگر قرار گیرند تا تلاش شود سهم کشور از بازارهای منطقه افزایش یابند زیرا استان‌های کشور این ظرفیت را دارند.

معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه مساعد کردن فضای کسب و کار یکی از فاکتورهای اساسی توسعه صادرات است، تاکید کرد: لازم است نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، بحث و تصمیم گیری کنند تا از مسائلی که مانع از رونق صادرات کشور می‌شود، جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: لازم است با برنامه‌ریزی و قوانین درست، زمینه برای تسهیل صادرات در کشور فراهم شود.

علیخانی ادامه داد: فلسفه برگزاری روز صادرات، علاوه بر تجلیل از صادرکنندگان نمونه کشور، آسیب شناسی سیاست‌های گمرکی، ارزی و صادراتی است تا با مشخص کردن موارد تسهیل کننده یا مشکل آفرین برای بهبود صادرات در آینده طرح‌ریزی شود.

وی افزود: الگو سازی برای صادرکنندگان جوان و فرهنگ‌سازی ارزشی و هنجار سازی اقدام به صادرات از دیگر فلسفه‌های مهم گرامی‌داشت این روز است تا دیدگاه های اشتباهی که پیشتر در میان افکار عمومی جامعه نسبت به صادر کنندگان رواج یافته است، اصلاح شود.

معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: تولید ثروت، اشتغال‌زایی، صادر کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، افزایش رفاه اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی برخی از کارکردهای صادرات است که ارزآوری در اهمیت و جایگاهی پس از آنها جای می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر نیز در این آیین گفت: صادر کنندگان استان بوشهر امسال با همه مشکلاتی که  به دنبال شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه دشمن ایجاد شد، موفق شدند در ۱۰ ماه نخست امسال با احتساب میعانات گازی نزدیک به ۲۰ میلیون تن کالا به ارزش پنج میلیارد دلار و بدون احتساب آن نزدیک به چهار میلیون تن به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار از ۱۰ بندر و گمرک بوشهر صادر کنند.

خورشید گزدرازی افزود: منطقه ویژه اقتصادی 1 بندر بوشهر در رقابت با بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی با همه زیرساخت‌هایی که دارند، موفق شد در صادرات سیمان، کلینکر و مواد معدنی از نظر وزنی و ارزشی رتبه نخست را کسب کند و صادرکنندگان با گسترش بازارهای صادراتی از کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت مقاصد دورتر چون کشورهای آفریقایی و آسیای شرقی توجه کنند.

وی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست با توجه به کمبود زیر ساخت‌های بندری در بوشهر برای رقابت در بازارهای هدف و کاهش هزینه‌های تمام شده کالاهای صادراتی، یارانه حمل و نقل را به صادر کنندگان این استان اختصاص دهد.

گزدرازی اضافه کرد: با توجه به اینکه سالانه بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن خرما در بوشهر تولید می‌شود و این استان توانمندی بالایی در صادرات این محصول دارد، احداث شهرک خرمایی در دستور کار قرار گرفته است و وزارت صمت در این زمینه همکاری و همراهی لازم را با مسئولان استانی داشته باشد.

در پایان این آیین از مدیرعامل شرکت آبزی گستر ناب مطاف به عنوان صادر کننده نمونه کشوری و مدیران عامل شرکت‌های توسعه صنایع پلی استایرن انتخاب، پتروشیمی نوری، پلیمر آریا ساسور،  گوهر چاک بوشهر، سیمان مند دشنی، آبزیان تجارت مطاف بندر دیر، تیز سپیدار جنوب، پارس آبزیان رسول و بازرگانی عبدالکریم مالک به عنوان صادرکنندگان نمونه استانی تقدیر و تجلیل شد.

میناساعتچی

کد خبر 41325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =