بهترین نرخ خرید تضمینی گندم، هر کیلوگرم ۵ هزار و ۲۰۰ تومان

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: بهترین قیمتی که شورای تعیین قیمت در جلسه هفته آتی می‌تواند برای خرید تضمینی گندم اعلام کند ۵ هزار و ۲۰۰ تومان است.

 به گزارش اگزیم نیوز، علی خان‌محمدی با بیان اینکه هفته آینده در جلسه بعدی شورای تعیین قیمت، نرخ خرید تضمینی گندم، بررسی و اعلام می‌شود، اظهار داشت: اگر قیمت خرید گندم از کشاورزان کمتر از کشورهای همسایه باشد بی‌تردید قاچاق خواهد شد و ۵ هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید هر کیلو گندم، نرخی است که بنیاد ملی گندمکاران آنالیز و ارزیابی کرده است.

وی ادامه داد: در مهرماه که دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را ۴ هزار تومان اعلام کرد همان زمان برآورد ما از قیمت تمام شده گندم حداقل ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

خان‌محمدی با اشاره به افزایش هزینه تمام شده تولید از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی از سوی دولت تا امروز، افزود: آخرین آنالیز قیمت تولید گندم نشان می‌دهد در حال حاضر بهترین قیمت خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان ۵ هزار و ۲۰۰ تومان است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی تصریح کرد: گندم پر هزینه‌ترین محصول در قانون خرید تضمینی است، ضمن اینکه قوت غالب مردم نیز به شمار می‌رود و باید در بهای پیشنهادی این موارد در نظر گرفته شود.

به گفته خان‌محمدی توان مالی دولت برای خرید گندم، شرایط اقتصادی مردم و منافع کشاورزی مواردی هستند که باید در تعیین نرخ گندم مورد توجه قرار گیرند، اما نباید فراموش کرد که نرخ نامناسب یا پایین می‌تواند تهدیدی جدید و خطرسازی مانند قاچاق را به دنبال داشته باشد.

خان‌محمدی یادآور شد: ما در منطقه‌ای هستیم که کشورهای همسایه در گندم توان تولید پایینی دارند و اقدام به واردات می‌کنند، این به معنی آن است که اگر بهای تعیین شده در کشور ما کمتر از نرخ جهانی یا کشورهای همسایه باشد تبدیل به کالای مناسب برای قاچاقچیان می‌شود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با تاکید براینکه قاچاق می‌تواند شرایط یک کشور را در تامین یک کالا با تهدیدی جدی مواجه کند به ویژه آنکه آن کالا محصولی اساسی و استراتژیک باشد.

خان‌محمدی علاوه بر قاچاق، کاهش تمایل کشاورزان به کشت گندم در سال زراعی آینده در صورت عدم تعیین نرخ مناسب را تهدید دیگری برای تولید گندم کشور بر شمرد.

کد خبر 41288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =