بازگشت LPG به سبد سوخت کشور هیچ مزیتی برای کشور ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بازگشت گاز مایع (LPG) به سبد سوخت و توزیع آن، هیچ مزیت اقتصادی، قیمتی و زیست محیطی برای کشور ندارد.

به گزارش اگزیم نیوز؛ علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید تامین مخازن سی.ان.جی، افزود: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور در شورای انرژی مصوب شده و منتظر تصویب در هیات وزیران هستیم.

وی افزود: با این اقدام سهم سی.ان.جی در سبد سوخت خودروهای بنزینی، دیزلی و لوکوموتیوها افزایش خواهد داشت.

صادق آبادی با بیان اینکه گاز طبیعی یکی از مزیت‌های مهم کشور است، گفت: این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت در ایران نیست.

وی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه گاز کشور انجام شده است، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند.

به گفته معاون وزیر نفت، گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد، ادامه داد: رشد مصرف بنزین در کشور باید با سی.ان.جی جایگزین شود در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشور که صادرات بنزین است از دست می‌رود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل خواهد شد

صادق آبادی تاکید کرد: اقتصادی‌ترین جایگزین برای بنزین در کشور، سی.ان.جی است.

وی با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری می‌توان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سی.ان.جی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که بخواهیم ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و ۵ سال زمان است که معادل ۳ پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان می‌شود. 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: با این کار علاوه بر تحمیل هزینه‌های بیشتر، به مدت پنج سال عدم النفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل خواهد شد.

وی به بازگشت ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: هیچ مزیتی برای توزیع ال.پی.جی در کشور نداریم. اصل ال.پی.جی تولیدی کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

صادق آبادی افزود: حتی در فصل سرد قیمت ال.پی.جی از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمی‌کند در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک مترمکعب سی.ان.جی ۳۰ سنت، سود وجود دارد. 

وی گفت: از سوی دیگر این حجم ال.پی.جی باید در کشور توزیع شود اگر با خطوط لوله و تلمبه خانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد. در حمل جاده ای نیز علاوه بر ینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا می‌برد، باعث ایجاد آلودگی و تصادفات جاده ای نیز می شود. بنابراین طرح جایگزینی بنزین با ال.پی.جی اقتصادی و زیست محیطی نیست. 

صادق آبادی ادامه داد: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود دارید باید به سمتی برویم که تولید ثروت کند. از همین رو باید جایی سرمایه گذاری کرد که عایدی بیاید اما این جایگزینی، منفی است.

به گفته معاون وزیر نفت، کشورهایی به دنبال ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند.

صادق ‌آبادی افزود: اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با سی.ان.جی قابل رقابت نیست.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ مصرف سی.ان.جی در کشور روبه کاهش بود و این صنعت به سمت ورشکستگی می‌رفت، افزود: در حال حاضر اما حدود یک‌چهارم از سبد سوخت خودروهای کشور سی.ان.جی است.

وی با تاکید بر اینکه مصویه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی کار بزرگی بود، گفت: در همه بخش‌های کشور مشکل نقدینگی وجود داشت با این حال از این طرح، دفاع خوبی شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: گاز طبیعی پاکترین ترین سوخت‌ها است و همچنین هزینه حمل کالا و مسافر را کاهش داده و بر تورم تاثیرگذار است.

استفاده از مینی ال.ان.جی‌ها در حمل و نقل ریلی

در این بازدید «نامداری» نیز مدیر این شرکت دانش بنیان با اشاره به بومی‌سازی مینی ال.ان.جی ها در کشور گفت: با داخلی سازی و بومی کردن تکنولوژی مینی ال.ان.جی ها از این سوخت در لوکوموتیوها استفاده خواهد شد.

وی ادامه‌داد: در صنعت ال.ان.جی واحدهای بزرگ در کشور به نتیجه نرسید اما می توانیم در واحدهای کوچکتر موفق عمل کنیم.

نامداری با بیان اینکه عدم ثبات در سیاست های کشور در خصوص انرژی های فسیلی آسیب رسان است، افزود: بازگشت ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها اشتباه است.

وی با بیان اینکه این شرکت علاوه بر آنکه بزرگترین سازنده مخازن سی.ان.جی و بزرگترین تبدیل کننده خودروهای دوگانه سوز در کشور است، گفت: در مجموع توان ساخت ۳۵۰ هزار مخزن در سال را دارا هستیم، علاوه بر آن پروژه انتقال اتان از کنگان تا بندر ماهشهر با استفاده از مخازن فولادی را نیز اجرا کرده ایم.

نامداری ادامه داد: در بحث گازسوز شدن اتوبوس ها نیز، مخازن اتوبوسی ساخته شده و فقط منتظر تایید سازمان ملی استاندارد هستیم.

وی تاکید کرد: این شرکت با دارا بودن ۶۰ کارگاه تبدیل در ۱۹ استان کشور، ظرفیت تبدیل روزانه ۴۰۰ خودرو را دارا است.

مدیرعامل بزرگترین تولید کننده مخازن سی.ان.جی در کشور، در ادامه به سهم ۳۵ درصدی این شرکت دانش بنیان در تبدیل خودروهای عمومی اشاره کرد و افزود: مذاکره برای تبدیل ۵۰ خودرو با ساخت ایستگاه های سی.ان.جی در کشور سوریه در جریان است که با اعتبار ۱۰۰ میلیون دلاری اجرا خواهد شد.

به گفته نامداری، ایجاد کنسرسیوم برای صادرات گاز به صورت ال.ان.جی و سی.ان.جی به کشورهای همسایه مانند افغانستان و ترکیه نیز در حال بررسی است.

به گزارش اگزیم نیوز، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده تا در سال آینده ۲ میلیون تن گاز مایع به سبد سوخت خودروهای کشور اضافه شود. این طرح البته به گفته اغلب کارشناسان اقتصادی نیست و هزینه‌های زیادی را به اقتصاد تحمیل می‌کند.

کد خبر 41259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =