رشد ۱۵.۲ درصدی نرخ تورم سالیانه تولید در مرغداری‌ها

نرخ تورم تولید سالیانه محصولات مرغداری‌ها در تابستان ۹۹ معادل ۱۵.۲ درصد شد که نسبت به فصل قبل ۲.۳ درصد رشد داشت.

به گزارش اگزیم نیوز، مرکز آمار علاوه بر نرخ تورم اقلام خوراکی گزارش تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده را نیز منتشر می‌کند. این شاخص برای بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می‌شود.

براساس اعلام مرکز آمار، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان ١٣٩٩ به ٣٤.۷ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١.٢درصد)، ٣٣.٥ واحد درصد افزایش دارد. در میان قلم های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم «جوجه ی یک روزه» (منفی ۰.۹درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم «مرغ گوشتی»   (۵۳.۱ درصد) است.

همچنین نرخ تورم تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در تابستان امسال به ٣٩.۸ درصد افزایش رسید که در مقایسه با فصل قبل (١٦.١ درصد)، ٢٣.٧ واحد درصد افزایش داشته است. میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری های صنعتی به ازای تولید قلم های خود در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل تابستان ١٣٩٨، ٣٩.٨ درصد افزایش دارد. در بین قلم های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (٦.٧ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به قلم «تخم مرغ خوراکی» (١٢١.٥ درصد) است.

بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در تابستان ١٣٩٩ نشان می ‌دهد که شاخص اکثر استان های کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان بوشهر با ٧٦.۳۲ درصد و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان گیلان با ١.٩٩ درصد کاهش است.  

مقایسه شاخص کل استان‌ها در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می دهد که  اکثر استان‌ها با افزایش روبه رو بوده اند به طوری که بیشترین میزان افزایش مربوط به استان چهار محال و بختیاری با ١٨٤.۹۴ درصد و بیشترین میزان کاهش آن مربوط به استان گیلان با ٨.٥٩ درصد کاهش است.  

نرخ تورم تولیدکننده (شاخص بهای تولیدکننده) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می شود و یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. از این رو، تاثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستگذاران خواهد داشت.

هدف از محاسبه نرخ تورم تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می‌گیرد. با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. به بیان دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

کد خبر 41190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =