صادرات ۶.۴ میلیارد دلاری ایران به چین در سال ۲۰۲۰

ایران در سال ۲۰۲۰ میلیاردی (از ۱۰ دی ۱۳۹۸ تا ۱۰ دی ۱۳۹۹) رقمی معادل ۶ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار صادراتی نفتی و غیرنفتی به چین داشته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند تجارت کالایی ایران و چین طی سال ۲۰۲۰ پرداخته و نوشته است: ایران در سال ۲۰۲۰ رقمی معادل ۵ میلیارد و ۶۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار صادرات نفتی به چین داشته که مجموع آن بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار است.

با این حال طی این مدت ایران رقمی معادل ۸ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار واردات از چین داشته و تراز تجاری به نفع این کشور بوده است.

مقایسه آماری صادرات کالایی ایران به چین در سال ۲۰۲۰ با سال قبل از آن نشان از کاهش ۵۲.۴ درصدی دارد. ایران در سال ۲۰۱۹ رقمی معادل ۱۳ میلیارد و ۴۴۶ میلیون دلار به چین صادر کرده بود.

براین اساس صادرات غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۱۹.۴ درصد و صادرات نفتی نیز ۸۱ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، تراز تجاری در تجارت کالایی ایران و چین طی سال ۲۰۲۰ برای ایران منفی و معادل ۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار بوده است. مقایسه تراز تجاری ایران با چین در سال ۲۰۲۰ با سال ۲۰۱۹ نیز حکایت از کاهش ۱۵۴ درصدی دارد زیرا در سال ۲۰۱۹ تراز تجاری برای ایران مثبت و معادل ۳ میلیارد و ۸۵۶ میلیون دلار بود.

واردات ایران از چین نیز در سال ۲۰۲۰ رقمی معادل ۸ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار بوده است. با این وجود این رقم نیز ۱۱.۳ درصد از سال ۲۰۱۹ که واردات ایران از چین ۹ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار بوده، کمتر است.

روند ماهانه صادرات ایران به چین

بررسی روند ماهانه صادرات کالایی ایران به چین نیز طی ۲ سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بیشترین میزان صادرات ایران به این کشور مربوط به آوریل (فروردین-اردیبهشت) سال ۲۰۱۹ با رقمی معادل ۲.۲ میلیارد دلار بوده که البته بیش از ۱.۶ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات نفتی می‌شده است.

در آخرین ماه سال ۲۰۱۹ نیز صادرات ایران به چین ۸۷۹ میلیون دلار بوده که از این رقم ۶۷۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۲۰۱ میلیون دلار صادرات نفتی بوده است.

ایران در ماه‌های نوامبر (از دهم آبان تا دهم آذرماه) و دسامبر(از دهم آذرماه تا دهم دی‌ماه) سال ۲۰۲۰ نیز به ترتیب ۴۹۸ و ۷۳۳ میلیون دلار به چین صادرات داشته است.

کد خبر 41165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =