توجه سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال

در هفته‌های اخیر نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال موجب شده تا نگاه بسیاری از سرمایه گذاران خرد و کلان به سمت این بازارها معطوف شود. اما سوال اصلی این است که چه عاملی موجب شده تا چنین اقبال عمومی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان وجود داشته باشد؟

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از موسسه اقتصادی خاس، FOMO  مخفف عبارت Fear Of Missing  Out به معنی «ترس از دست دادن» است که این روزها بسیاری از فعالان بازارهای جهانی برای شرح حال کنونی بازار ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند.

در هفته‌های اخیر بسیاری از مردم جهان با مشاهده قیمت‌های نجومی ارزهای دیجیتال با خودشان فکر می‌کنند که برای خرید این نوع ارز دیر شده است و هرچه زودتر باید برای خرید اقدام کنند. این مسئله در بسیاری از کشورها و از جمله در کشور ما نیز مشهود است.

در این یادداشت قصد داریم تا به بررسی آینده تحرکات قیمتی ارزهای دیجیتال و تأثیر آن بر روی بازار بورس ایران بپردازیم.

در هفته‌های اخیر نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال موجب شده تا نگاه بسیاری از سرمایه گذاران خرد و کلان به سمت این بازارها معطوف شود. اما سوال اصلی این است که چه عواملی موجب شده تا چنین اقبال عمومی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان وجود داشته باشد؟

به طور کلی سه عامل اصلی موجب نوسانات اخیر قیمتی ارزهای دیجیتال شده است. اولین عامل،  افزایش بازار پرچمدار ارزهای دیجیتال یعنی «بیت کوین» است که تا مرز یک تریلیون دلار رفته است.

عامل دوم به حمایت و تزریق سرمایه توسط افراد مشهوری همچون ایلان ماسک(مالک شرکت تسلا) و ری دالیو (بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری بریج واتر) از بیتکوین بر می‌گردد و عامل سوم حمایت شرکت‌ها و نهادهای مالی بین المللی برای هدایت سرمایه‌های تحت مدیریت‌شان به سمت بازارهای دیجیتال است.

 در این راستا با بررسی تحولات اخیر ارزهای دیجیتال و بررسی «اوردربوکهای» بیت کوین تصور آن می‌رود تا این رمز ارز مادر در آینده‌ای نزدیک بتواند با جذب سرمایه‌های بیشتر از سراسر دنیا به قیمت‌های بالاتری دست یابد. باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم عبور قیمت بیتکوین از ۶۳ هزار  و ۷۲۵ دلار، قیمت رمز ارز با واکنش اصلاحی بزرگی روبه رو خواهد شد.

همچنین با عبور از این عدد استمرار حرکت صعودی قیمت بیتکوین مسیر باز ۸۸ هزار و ۵۰۰ دلاری برای رمز ارز محبوب محقق خواهد شد و در صورت شکست طلسم ۸۸ هزار و ۵۰۰ دلار و دستیابی به سقف‌های قیمتی تازه‌تر به طور قطع شاهد اختلالاتی در قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال خواهیم بود، به شکلی که با نزدیکی تدریجی قیمت بیت‌کوین به مرز ۱۰۰ هزار دلار، بسیاری از نهادهای پولی و بانکی دولتی در راستای کنترل ورود و خروج پول به این بازار نوظهور اقدام به اتخاذ تصمیماتی با مشارکت دولت هایشان خواهند گرفت که حاصل آن ریزش و اصلاح قیمت بیتکوین خواهد بود.

از سوی دیگر در ایران حرکت صعودی قیمت بیتکوین موجب شده تا هفته های اخیر اشتیاق بسیاری از سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال افزایش یابد. اغلب آنها که به دلیل ریزش‌های پیاپی بازار بورس از این بازار دلسرد شده‌اند اقدام به خروج سرمایه خود از این بازار نموده و در جستجوی بازاری جایگزین هستند.

از سوی دیگر بسیاری از سرمایه گذاران خودرو، مسکن و ارز نیز به دلیل مدیریت دولت جهت کنترل قیمت این محصول به فکر سرمایه گذاری بر روی موج به وجود آمده از تحولات ارزهای دیجیتال هستند.

در مجموع این اقبال عمومی داخلی جهت سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها موجب خروج سرمایه از کشور و همچنین خروج پول‌های حقیقی از بازار بورس خواهد شد. لازم به ذکر است با افزایش قیمت بیتکوین و دیگر ارزهای دیجیتال انتظار آن می‌رود که بخشی از سرمایه‌های حقیقی‌ها به سمت این بازارهای دیجیتال حرکت کند.

از این رو عدم وجود قانونی شفاف و مدون برای کنترل خرید و فروش رمزارزها در داخل کشور به طور قطع تبعات جبران ناپذیری را برای سرمایه گذاران داخلی و تصمیم گیران بانکی به همراه خواهد داشت. امید است که با نظارت سازماندهی شده و تبیین قوانین عملیاتی برای خرید و فروش رمز ارزها در داخل کشور بستری ایمن جهت بهره‌مندی از ساختار نوین پول‌های دیجیتال فراهم شود.

کد خبر 41048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =