صادرات ۵ ماده دارویی دانش‌بنیان ۴۰ میلیون دلار درآمد ایجاد می‌کند

مدیرعامل شتابدهنده دانش بنیان فعال درحوزه زیست فناوری از پتانسیل بالغ بر ۴۰ میلیون دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات این داروها برای ایران خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز، هومن کاغذیان، روز سه شنبه درمراسم رونمایی از فرآورده ها ودانش فنی محصولات زیست فناوری ۲ شتابدهنده افزود: این شتابدهنده تنها مجموعه بدون کارخانه صنعتی است و توانسته محتوا و مغز افزار دانش تولید را با ۵۰ نفر فناور ایجاد کند .

وی بیان کرد: علاوه بر آن ما توانستیم ایزوهای "مدیریت ریسک" و "آموزش" را دریافت کنیم ضمن آنکه در این شتابدهنده ۵ پلتفرم اصلی بیوتکنولوژی "نوترکیب‌ها"، "جانوری"، "باکتریایی"، "مخمری" و"فرآورده‌های بیولوژی غیر نوترکیب" شامل واکسن‌ها اعم از انسانی، طیور و آبزیان، سلول‌های بنیادی را در اختیار داریم .

کاغذیان با اشاره به موفقیت این شتابدهنده در زمینه انعقاد ۳ قرار داد صنعتی، یادآور شد: امروز چهارمین قرارداد این شتابدهنده با صنعت که در زمینه استفاده از بذر واکسن کووید-۱۹ با پلتفرم هایی که از سوی ستاد حمایت شده است منعقد می شود.

رونمایی از بذرهای  واکسن نیوکاسل و برونشیت ماساچوست توسط دانش بنیان ها

وی با تاکید بر اینکه فرآورده‌های دارویی که امروز رونمایی می‌شوند،  بالغ بر ۴۰ میلیون دلار پتانسیل صادرات دارند، ادامه داد: در ابتدای سال ۲۰۰۰  از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شد که مقاومت میکروبی از مهمترین چالش بشریت در هزاره سوم است از این رو ما نسل جدیدی از فرآورده‌های ضد میکروبی (آنتی بیوتیک‌ها) را عرضه کردیم که در آنها مقاومت میکروبی معنا ندارد چرا که منشا بیولوژیکی دارد.

کاغذیان افزود: تولید این آنتی بیوتیک‌ها الگوگیری از طبیعت بوده است، ما با منشا بیولوژیکی، مواد ضد میکروبی را عرضه کردیم.

وی امیگانان را از محصولات تولیدی این مجموعه دانش بنیان نام برد و یادآور شد: این دارو برای عفونت‌های کاتتر و آکنه کاربردی ضمن آنکه پکسیگانان تولیدی ما اثرات ضد باکتری و قارچ و تک یاخته برای زخم پای دیابتی تولید شده است.

وی با بیان اینکه داروی رلتسیمود برای مقابله با باکتری‌های گرم مثبت و منفی و عفونت‌های کلیوی عرضه شد، افزود: تلاوانسین نیز از دیگر دستاوردهای محققان این شتابدهنده است که یک آنتی بیوتیک لیپوگلیکوپپتیدی است که با اتصال به غشاهای باکتریایی، عملکرد غشا را مختل نی‌کند و این برای اولین بار است که برای درمان عفونت حاد باکتریایی پوست و ساختار تایید شده است.

به گفته وی این دارو برای بیماران مبتلا به پنومونی باکتریایی وابسته به ونتیلاتور و اکتسابی از بیمارستان و هنگامی که درمان‌های جایگزین موثر نیستند، استفاده می‌شود.

کاغدیان با اشاره به موفقیت این مجموعه در دانش فنی تولید بذر واکسن دام و طیور برای اولین بار در کشور ساخته می شود یادآور شد: ما بذر این واکسن را تولید کردیم و کاری است که تاکنون بذرها را به کشور وارد می‌کردیم و کمتر در داخل کشور توسعه یافته است، امروز بذر واکسن برونشیت ماساچوست و واکسن بذر نیوکاسل رونمایی می‌شود .

مراسم رونمایی از فرآورده ها ودانش فنی محصولات زیست فناوری ۲ شتابدهنده امروز در محل ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

کد خبر 41045

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =