۳۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال ۳۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی معادل بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی تصویب شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد خالدی با اشاره بر اینکه وزارت جهادکشاورزی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون موفق به اخذ ۲۵ مورد مجوز سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی شده است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک‏ های اقتصادی و فنی ایران، موفق به اخذ مجوز سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) برای طرح های کشاورزی شده و مراحل قانونی تصویب و اخذ مجوز های لازم اعم از مجوزهای داخلی در سطح وزاتخانه و مجوز خارجی در وزارت امور اقتصادی و دارایی را به اتمام رساند.

خالدی گفت: عمده این طرح ‏ها در جهت  تولیدات تجاری و در حوزه های مختلف به ترتیب اولویت در احداث زنجیره ارزش محصولات گلخانه ‏ای، ایجاد و توسعه واحدهای دامداری، صنایع تبدیلی و تکملی کشاورزی، تولید نهاده ‏های تولید کود، آفت کش‏ ها، علف کش و ضدعفونی کننده ‏های کشاورزی هستند.

وی توضیح داد: براساس مزیت نسبی کشور در تولید محصولات کشاورزی صادراتی، واقعی شدن نرخ ارز می تواند تاثیر بسیار مطلوبی بر سرمایه گذاری به ویژه در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی و در محصولات با ارزش افزوده بالا شود.

به گفته مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، برای فراهم سازی زمینه تسهیل و تسریع در فرایندجلب و جذب سرمایه گذاری خارجی با ایجاد کارگروه نقشه راه سرمایه گذاری خارجی، سند راهبردی سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی درحال تدوین است.

خالدی احداث زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در قالب گلخانه ها با ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری از سوی کشور سوییس، بهره بردای از ظرفیت خالی مجموعه کشتارگاهی و پرواربندی دام سنگین و سبک با ۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری هنگ کنگ، تولید چیپس سیب زمینی و فرآورده های آن با ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو از سوی انگلستان، بسته بندی میوه خشک با سرمایه گذاری ۵۷۵ میلیون دلاری آلمان، زراعت نباتات جالیزی با سرمایه گذاری سه میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری اتریش، تولید گوسفند رومن با سرمایه گذاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورویی فرانسه را از جمله طرح های مصوب با سرمایه گذاری های خارجی برشمرد.

به گفته وی، احداث ۵۰۰ هکتار نخلستان مکانیزه با ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو سرمایه گذاری انگلستان، ایجاد واحد کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری عراق و انجماد پای مرغ حاصل از کشتار طیور و ماهی کامل به صورت فرآوری شده با ۸۶ هزار دلار سرمایه گذاری توسط چین از دیگر طرح های مصوب در قالب سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی در سال جاری است.

قابل ذکر است؛ که چند ماه گذشته دولت برای حمایت از کشاورزان داخلی ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب کشاورز کارت با هدف افزایش سطح پوشش محصولات راهبردی ارایه داد.

این مبلغ تسهیلات در مرحله نخست به منظور خرید کود و سم با اولویت دو محصول گندم و دانه های روغنی از طریق کشاورز کارت در نظر گرفته شد که برای افزایش سطح پوشش محصولات راهبردی، این مبلغ دست کم باید به دو برابر افزایش یابد.

کد خبر 41040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =