خیز هند برای حفظ منافع خود از طریق واردات نفت از ایران

مقامات هندی اعلام کردند که دهلی نو برای حفظ منافع انرژی خود و همچنین مقابله با قیمت بالای نفت خام از سوی سازمان تولید کنندگان نفت (اوپک) قصد دارد واردات نفت خود را از کشورهای ایران و ونزوئلا از سر گیرد.

به گزارش اگزیم نیوز، هند پیش از این دومین مشتری بزرگ نفتی ایران بود، اما به دلیل فشارهای ظالمانه آمریکا در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آن کشور مجبور به توقف واردات نفت خود از ایران شد. 
این کشور در سال ۱۹-۲۰۱۸ حدود ۲۳.۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد. با تخفیف‌های آمریکا به هند و ۸ کشور دیگر برای واردات نفت از ایران، دهلی نو توانست واردات نفت خود از ایران را افزایش دهد. در سال ۱۹-۲۰۱۸ ارزش واردات نفت هند حدود ۱۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود. 
نشریه هندی "هندوستان تایمز" روز دوشنبه در خصوص احیای واردات نفت هند از ایران و ونزوئلا نوشت: هند ممکن است در تلاش‌های دیپلماتیک خود کشورهای مصرف کننده نفت سازمان اوپک را متحد سازد تا این کشورها با افزایش قیمت نفت خام مقابله کنند. 
هند معتقد است سازمان اوپک به صورت مصنوعی تولید نفت خود را کاهش داده تا قیمت این محصول در بازارهای جهانی را افزایش دهد و این کشور برای کاهش هزینه‌های خود قصد دارد واردات نفت ارزانتر از کشورهایی چون ایران و ونزوئلا را آغاز کند. 
در بازارهای داخلی هند، پس از آغاز به کار سریع فعالیت‌های اقتصادی بعد از چند ماه اخلال ناشی از شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای انرژی به شدت افزایش یافته است. 
یک مقام ارشد هندی که خواست نامش فاش نشود گفت: بحران کنونی مصنوعی است و از سوی تولید کنندگان بزرگ نفت ایجاد شده است. تلاش‌های دیپلماتیک برای تسهیل تامین انرژی در حال انجام هستند. 
در ۱۲ روز گذشته قیمت بنزین در بازارهای هند، ۳.۶۳ روپیه در هر لیتر و گازوئیل ۳.۸۴ روپیه در هر لیتر افزایش یافته است که این افزایش قیمت بی‌سابقه ارزیابی می‌شود. 
هند هم اکنون از سازمان اوپک و کشورهای حامی آن درخواست کرده است تولید نفت را هر چه زودتر افزایش دهند. 
یک مقام دیگر هندی گفت: دهلی نو می‌تواند این مساله را با سایر کشورها از جمله آمریکا، ژاپن و استرالیا مطرح کند. هند همچنین در حال رایزنی با چین به عنوان یک مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان است تا یک صدای واحد بدست آید. کره جنوبی نیز می‌تواند از کاهش قیمت نفت و افزایش تولید آن حمایت کند. 
هند پس از آمریکا و چین سومین کشور مصرف کننده نفت در جهان است. 
وی افزود: هند می‌خواهد واردات نفت خود از ایران و ونزوئلا را از سر بگیرد. قطع واردات با فشار دولت دونالد ترامپ انجام شده بود. اکنون یا آمریکا برای کاهش قیمت نفت به هند کمک می‌کند یا دهلی نو برای تامین منافع خود واردات نفت از ایران را آغاز می‌کند. 
به گزارش ایرنا، مدتی است که هند اعلام کرده اگر آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تسهیل کند، پالایشگاه‌های هندی واردات نفت ایران را از سرخواهند گرفت که طبق گفته کارشناسان انرژی این مساله به نفع هر دو کشور خواهد بود. 
حدود دو هفته پیش بود که رییس هیات مدیره شرکت دولتی هندوستان پترولیوم اعلام کرد اگر آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تسهیل کند، پالایشگاه های هندی واردات نفت ایران را ازسر خواهند گرفت. 
ام کی سورانا، رییس هیات مدیره شرکت هندوستان پترولیوم در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: نفت ایران در سبد واردات پالایشگاه های هندی بوده و ما خوشحال خواهیم شد که این نفت را زمانی که شرایط فراهم شد، خریداری کنیم. 
سورانا گفت: ایران پیش از این شرایط مطلوبی برای پرداخت و تخفیف حمل بار عرضه می‌کرد که خرید نفت ایران را نسبت به گونه های نفتی دیگر گزینه ممتازی می‌کرد. 
ایران برای فروش نفت خود شرایط خوب و رقابتی از جمله پرداخت با تاخیر و حمل و نقل مجانی به هند ارائه می‌داد. این شرایط شامل ۹۰-۶۰ روز مهلت پرداخت یا ۲۰ درصد تخفیف در حمل و نقل است. همچنین، هنگامی که تحریم‌های اقتصادی تحت رهبری غرب علیه ایران، شرکت‌های بیمه را مجبور کرد تا با ارائه پوشش برای حمل و نقل نفت ایران مخالفت کنند، ایران بیمه کامل محموله‌های نفتی خود را بر عهده گرفت. 
پایگاه خبری "المانیتور" آمریکا در این خصوص نوشت: پیش از تحریم‌های آمریکا، هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران بود. لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمینه واردات نفت برای هند بسیار مثبت خواهد بود زیرا هند می‌تواند با استفاده از پیشنهادات خوب ایران، هزینه واردات انرژی خود را کاهش دهد. کاهش هزینه واردات انرژی برای اقتصاد هند یک محرک مثبت است چون به دلیل بیماری همه گیر کرونا و همچنین دلایل دیگر، اقتصاد این کشور با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شده است.

کد خبر 41011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =